U bent hier
Godelievewijk leeft !

N-VA Roeselare wil een betere aanpak van de werken in de Godelievewijk.
Vorig jaar besliste het stadsbestuur om de Godelievewijk in een nieuw kleedje te steken. Nadat er in 2018 info- en participatievergaderingen waren georganiseerd, kwam men met het project onder de noemer “Godelieve leeft” op de proppen. Zoals gewoonlijk werd het een goednieuwsshow waarbij zogezegd alle pijnpunten werden aangepakt en waarbij men ervan uitging dat de huidige bewoners de plannen zouden toejuichen. Op de infovergadering, waarop de plannen werden voorgelegd, kwamen er nochtans heel wat kritische bedenkingen aan de oppervlakte. Het stadsbestuur legde deze opmerkingen naast zich neer en deed verder zijn zin.
Onder impuls van Siska Rommel, N-VA gemeenteraadslid en bewoner van de Godelievewijk, organiseerde N-VA Roeselare een enquête onder een deel van de bewoners. Deze enquête vond plaats voor het ingaan van de lockdown.Siska ging toen ook langs bij verschillende handelaars uit de wijk. Hierbij kwamen nogal wat pijnpunten naar boven.
VERKEER
Het hoeft geen betoog dat de wijk nu al het slachtoffer is van een oververzadigde Brugsesteenweg en Hoogleedsesteenweg. Het nieuwe circulatieplan, waarbij er - zoals gewoonlijk - verschillende keren een knip wordt uitgevoerd en eenrichtingsverkeer wordt gemaakt, zullen er voor zorgen dat de bewoners minstens enkele kilometers met hun wagen moeten omrijden om hun huis te bereiken. Daarnaast zullen er door de heraanleg van de Honzebroekstraat en de Gitsestraat een pak minder parkeerplaatsen zijn. Het stadsbestuur past uiteraard het STOEP-principe toe en gaat er dus van uit dat men zich te voet of per fiets zal verplaatsen. Men probeert het autoverkeer te ontraden maar denkt daarbij onvoldoende aan ouderen, jonge gezinnen. Wat als je grote boodschappen moet doen? Voor N-VA Roeselare is het evident dat er pas verkeerswijzingen kunnen gebeuren indien de omgevende wegen hierop aangepast zijn. Er moet dus eerst een oplossing komen voor de oververzadigde Brugsesteenweg en Hoogleedsesteenweg vooraleer er kan geknipt en gewijzigd worden.
HANDELAARS & KMO
De plannen, die over drie jaar gespreid zijn, hebben zeker ook een impact op de verschillende handelszaken en KMO’s die in de Godelievewijk gevestigd zijn. Het stadsbestuur, dat tijdens de coronacrisis de lokale handel wil ondersteunen, zal er op de Godelievewijk voor zorgen dat de bakker, slager, krantenwinkel, apotheker, kappers en drankcentrale minder goed bereikbaar worden. Tijdens de werken worden ze ook al rechtstreeks getroffen. De elektro-KMO Gevaert, gevestigd in de Gitsestraat, zal na de werken zo goed als onbereikbaar zijn voor vrachtwagens. Het laden en lossen wordt quasi onmogelijk. Ook hier luistert het stadsbestuur niet naar de praktische bezwaren.
Roeselare, handelsstad en stad van ondernemers, steekt dus een mes in de rug van deze zelfstandigen.
DUIZEND NIEUWE WONINGEN MET AANSLUITING OP HET WARMTENET
De bouw van duizend nieuwe woningen in de nieuwe woonzone Roobaertpark zijn de aanleiding geweest tot het vernieuwen van de Godelievewijk. Duizend nieuwe woningen zullen zeker en vast een grote impact op de bestaande omgeving hebben. Er komt veel meer druk op de mobiliteit en de leefbaarheid van de wijk. Deze nieuw wijk zal op het warmtenet aangesloten worden. Hierdoor moeten extra werken in de bestaande wijken uitgevoerd worden. De bewoners worden evenwel gesust: bestaande huizen kunnen ook op dit nieuwe warmtenetwerk worden aangesloten. Maar welke bewoner zal dit vrijwillig en op eigen kosten doen ? Was het niet eenvoudiger geweest om de werken via de grote ring N36 uit te voeren, waardoor er minder overlast in de wijk zou geweest zijn ?
N-VA Roeselare is duidelijk : de huidige plannen moeten bijgestuurd worden zodat de bewoners en de handelaars niet de dupe worden van de nieuwe woonzone.
lees ook: https://www.hln.be/in-de-buurt/roeselare/n-va-wil-betere-aanpak-van-werk...
of https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200612_04989723