Gemeenteraad wordt Blauwe Maandagcompanie

Op 22 mei 2023

Op de gemeenteraad van maart ‘23, stelde raadslid Bart De Meulenaer een vraag aan het Schepencollege, betreffende de steeds moeilijker wordende positie van de handel in Roeselare.
De vraag stond in de agenda, getiteld: ‘handel in de stad heeft het zwaar’.

Een paar redenen gaf hij mee: internethandel, koopkracht-issues en uiteraard de anti-autolobby, die ook Roeselare in de grip heeft. Hij vroeg naar de visie van het bestuur.

Op vrijdagavond vóór de gemeenteraad, zei de Burgemeester (ook Schepen van economische zaken) informeel aan Bart, met de vraag in zijn maag te zitten, want dat hij met één van de door Bart genoemde partijen in onderhandeling was en ook hij dat Bart moest opletten zulke ‘geruchten’ te verspreiden, wegens hun zelfvervullende effect.

Bart had berichten gekregen van burgers, van ouders van medewerkers die meldden dat het in bepaalde zaken moeilijk ging en dat men aan een vertrek dacht en dat dat in arbeidscontracten ook duidelijk te zien was. Geruchten??

Bovendien hoort de Burgemeester niet te onderhandelen over huurcontracten. De Burgemeester moet met beleid zorgen voor interesse van de huurder om te huren. Dàn is het aan de eigenaar daar correct op in te spelen. De stad faciliteert maar organiseert niet.

Maar, op de gemeenteraad zelf, bleek de meerderheid uit een ander vaatje te willen tappen, daarbij geholpen door de Voorzitter van de gemeenteraad. Die Voorzitter heeft nochtans als opdracht, de raad goed te laten verlopen en niet het College uit de wind te zetten.

Want, nadat de Schepen van mobiliteit, Van Coillie, in antwoord op de vraag zei, dat de auto zeer welkom is in Roeselare en daarbij vertelde waar hij allemaal zone 30 en 50 inrichtte, gebruikte hij in zijn antwoord het woord “handel” exact NUL keer.

Lichtjes gepikeerd liet De Meulenaer weten dat de Schepen ‘op opzichtige wijze rond de vraag fietste’, gezien de vraag de handel betrof.

Daarop zei de Voorzitter, (Piet Delrue, van Open VLD, de partij van de zelfstandigen nota bena) dat uit de vraag van Bart niet duidelijk was dat ze de handel betrof en dat Bart maar een nieuwe, duidelijker geformuleerde vraag moest indienen.

Hierop verliet Bart de zaal, na nog, zonder microfoon, te hebben gezegd ‘lees de titel van de vraag in de agenda.’

Wat baat het een gemeenteraad te houden, waarin de oppositie vragen stelt, om het beleid te wijzen op zwaktes, of zelfs bij te sturen, als men de vragen niet durft te beantwoorden?

Is de gemeenteraad een theater van de Blauwe Maandagcompanie, dat alleen maar geld kost? Immers, daar zitten een kleine 40 mandatarissen, een 6 of 7 stadsambtenaren die allemaal betaald moeten worden. Bovendien wordt die gemeenteraad voorbereid en nabewerkt. Men zou dat budget beter gebruiken voor de schuldafbouw als men te laf is op vragen te antwoorden.