U bent hier
Gemeenteraad keurt N-VA-voorstel voor specifieke naamborden bij trage wegen unaniem goed
In september 2023 keurde de gemeenteraad unaniem een voorstel van gemeenteraadslid Brecht Vermeulen (N-VA) goed om de nog bestaande en bruikbare buurtwegen te voorzien van een naambordje dat duidelijk maakt dat zich daar een trage weg bevindt. De gemeenteraad vraagt dat die borden voor 31 december 2026 geplaatst zullen worden.
Brecht Vermeulen (N-VA) : “Alle trage wegen zijn sedert begin 2022 geïnventariseerd en in april 2022 kreeg de vzw Trage Wegen de opdracht een plan voor het trage wegenbeleid voor de Stad Roeselare uit te werken. We mogen echter niet wachten totdat dat plan volledig uitgewerkt is, om dan maar de eerste stappen te zetten. Wat nu al duidelijk is, kan best ook nu al worden uitgevoerd. De nog bestaande en bruikbare buurtwegen van een specifiek straatnaambord te voorzien, is zo een eenvoudige maatregel waarmee we al kunnen starten. Dat biedt ook veel pluspunten. Ik ben zeer tevreden dat de meerderheid en de andere oppositiepartijen ook van dezelfde mening zijn. Het is al meer dan 9 jaar dat ik aandring op een grondige aanpak van het trage wegenbeleid.”
Die bordjes hebben inderdaad meerdere voordelen :
Met die borden geeft het stadsbestuur aan de trageweggebruiker duidelijke informatie dat deze weg toegankelijk is en dat men die permanent kan en mag gebruiken, hetgeen op het niet bewegwijzerd terrein niet altijd even duidelijk is.
Bij een noodgeval waar een interventie nodig is, kan een juiste plaatsaanduiding de interventie efficiënter later gebeuren
Bij het melden van sluikstort is het makkelijker om de exacte locatie door te geven
De trage wegen kunnen een betere aandacht krijgen als ze in een trage-wegennetwerk (thematische wandeling, fietsroute, enz.) opgenomen worden of wanneer sensibilisatie rond het gebruik ervan plaatsvindt.
Door eventueel een oude naam van een weg aan te brengen komt ook de erfgoedwaarde en cultuurhistorie op een duurzame manier onder de aandacht.
Met een gelijkaardige format als in andere gemeenten te gebruiken hebben de bordjes ook een symbolische en draagvlakvergrotende waarde.
In Staden zijn de buurtwegen zichtbaar gemaakt door middel van een naambordje. Dat gebeurde na een plan met voorstellen rond trage wegen dat in 2009 werd opgemaakt.
In Vlaams-Brabant en in Antwerpen hebben tal van gemeentebesturen al dergelijke naamborden gezet.
Er wordt op de kaarten in de Atlas der Buurtwegen een onderscheid gemaakt tussen 'chemins' of wegen en 'sentiers' of paden / voetwegen.
Het grootste gedeelte van de 'sentiers' loopt over privaat terrein, maar de buurtweg is openbaar.
Ondanks hun openbaar karakter is niet elke buurtweg openbaar toegankelijk. Soms omdat hij ondertussen is bebouwd en in werkelijkheid niet meer bestaat, zonder dat de buurtweg officiëel in de gemeenteraad werd afgeschaft. Soms omdat hij verwilderd is. Soms omdat het ook voor de passanten niet duidelijk is dat daar een buurtweg ligt, die kan gebruikt worden.