Gemeenteraad 23/11/2020: Een Roeselaars stadsarchief… eindelijk !

Op 23 november 2020, over deze onderwerpen: Cultuur en ontspanning

Verslag van de gemeenteraad: Een Roeselaars stadsarchief… eindelijk !
Reeds vele jaren kampt Roeselare met een huisvestingsprobleem voor het stadsarchief. N-VA vindt dit archief heel belangrijk als toegang naar ons verleden en ons erfgoed.
Eindelijk zijn er plannen om alle archiefstukken terug te halen vanuit andere steden (waar delen ervan werden bewaard) en te stockeren in een nieuwe ruimte bij het huidige stadsdepot in de Hoogleedsesteenweg.
We betreuren de keuze voor deze plaats aangezien er ter plaatse geen mogelijkheid is om de stukken te gaan inkijken.
Daarnaast vraagt N-VA zich af of een ruimte van 750 m2 wel voldoende groot is om alle stukken bij te houden ? Digitaliseren betekent niet dat men de oude stukken niet meer fysiek hoeft te bewaren. De erfgoedwaarde van vele stukken is zeer groot! Er komen alleen maar stukken bij, dus de collectie wordt steeds groter.
Voor N-VA is het archiefdepot een stap in de goeie richting, maar het zou beter geweest om het volledige archief in het nieuwe stadhuis onder te brengen .
Siska Rommel
Gemeenteraadslid N-VA Roeselare