Gelijk loon voor gelijk werk, ook voor jobstudenten.

Op 22 april 2016, over deze onderwerpen: OCMW

De stad en het OCMW willen marktconform werken naar de verloning  van haar medewerkers. Als ze dit doet moet ze ook de desbetreffende wetgeving ter zake toepassen.

Dit betekent dat ook voor de jobstudenten die een bijzondere prestatie moeten uitvoeren de daarbij horende vergoeding moet worden uitbetaald. In het bijzonder gaat het om een toeslag voor werken op zaterdag  van 30% op het loon. Deze toeslag wordt aan alle contractuele en statutaire medewerkers betaald.

De meerderheid van CD&V, Spa en Groen stelde in zitting van 13 april dat zij zich niet moeten houden aan deze reglementering.

Besluit: voor de kleintjes is het “knip”. Voor de grote barema’s worden extra legale voordelen uitbetaald.

Dergelijke voorstellen moeten toch hard klinken in de oren van de vertegenwoordigers  van CD&V, SP a en Groen voor zover zij  nog de kleine man willen verdedigen !

De N-VA vindt de houding van de meerderheid sociaal onrechtvaardig.  Voor “gelijk werk gelijk loon” is toch een verworvenheid. Het  is voor de N-VA logisch en normaal dat,als iemand bijzondere prestaties levert ,hij de daaraan  verbonden vergoeding krijgt, zoals voorzien  in het statuut en altijd vroeger toegepast.

De N-VA heeft dan ook een  “neen” stem uitgebracht  over dit voorstel.

Georges Decoene, Grietje Houvenaghel, Jef Hendryckx, Arne Beyens raadsleden OCMW.