U bent hier
De aanpak van het circulatieplan in Rumbeke is hemeltergend.
Over de mobiliteit in Rumbeke is er al veel commotie geweest. Hierbij kunnen we teruggaan naar 2015 met het goedkeuren voor het bouwen van een garage van Top Motors en de impact op de mobiliteit. De ingrepen die daarna gebeurden, zoals de wegversmalling in de Maria’s -Lindestraat of de asverleggingen in de Kaasterstraat, hadden geen draagvlak bij de bewoners van Rumbeke. Daarnaast werden adviezen van de Provincie, de Gecoro, studiebureaus, zoals het maken van een Ventweg bij de verkaveling door Dumoulin, genegeerd.
Op geen enkel ogenblik had het stadsbestuur oor voor de vele verzuchtingen van de Rumbeekse bevolking. Na de verkiezingen en het lezen van het bestuursakkoord hadden we weer nieuwe hoop. In dit bestuursakkoord wordt verschillende keren gewezen op de grote betrokkenheid van alle Roeselarenaars, op efficiënte communicatie en participatie, op overleg met de Rumbekenaars en handelaars en op transparantie, …
Het stadsbestuur maakte aanvankelijk zijn mooie beloften waar door een oproep te lanceren bij de Rumbeekse inwoners om deel te nemen aan een participatietraject. Daaruit is een burgerpanel ontstaan. Dit burgerpanel bestaat uit ongeveer 50 personen en vertegenwoordigt op die manier maar 0.65% van de bevolking. De inbreng van dit panel kan weliswaar relevant zijn voor het onderzoek maar dit neemt niet weg dat die meningen aan die van ‘de Rumbekenaar’ getoetst kunnen worden. Na een tweetal vergaderingen werd een derde burgerpanel online gehouden. De studie die in januari 2021 gepresenteerd werd, was heel verzorgd en uitgebreid.
Lieve Lombaert: “Het burgerpanel had gevraagd om de presentatie te krijgen. Het studiebureau Vectris/Mobiel21 liet aan het burgerpanel weten dat deze presentatie niet ter beschikking gesteld kan worden omdat de schepen van mobiliteit, mevrouw Griet Coppé, hier niet mee instemt. Een gemeenteraadslid van N-VA, Siska Rommel, heeft op de Commissie Ruimte gevraagd of het mogelijk was om die presentatie te beoordelen tijdens de commissievergadering. Ook dit werd geweigerd.” Het gaat voor ons in eerste instantie over het traject dat doorlopen wordt om tot een degelijk circulatieplan van Rumbeke te komen. Zijn de woorden die in het bestuursakkoord zijn opgenomen over ‘grote betrokkenheid’, ‘overleg met de Rumbekenaars en handelaars’, … holle woorden? Waarom is er geen echte communicatie en participatie over de mobiliteit in onze stad? Wanneer komt er enige transparantie voor de inwoners van Rumbeke?
Lieve Lombaert: “De Rumbekenaars en met uitbreiding de volledige bevolking van Roeselare wordt op het vlak van mobiliteit miskend. De beslissingen over mobiliteit worden genomen door de schepen van mobiliteit waarbij er enkel geluisterd wordt naar studiebureaus en adviesbureaus die een model van een grotere stad willen implementeren. Het DNA van Roeselare is evenwel niet gelijk aan het DNA van een andere stad. Het is voor ons onbegrijpelijk dat onze schepen van mobiliteit een model van een andere grotere stad wil implementeren. Waarom heeft men de mond vol over ervaringsdeskundigen als men de grootste ervaringsdeskundigen in deze materie, de Roeselaarse inwoners, volledig negeert? We blijven dan ook hopen dat in dit dossier alle Rumbekenaars de kans krijgen om deel te nemen aan het debat.”