CD&V-Vooruit-Open VLD weigert N-VA voorstel voor automatische rechtentoekenning

Op 16 oktober 2023

Op de gemeenteraad van oktober 2023 vond de meerderheid het “niet nodig” om bepaalde toelagen aan personen efficiënter te maken, “niet wenselijk” een systeem van automatische rechtentoekenning uit te werken en “de doos van pandora openen” wanneer mensen in bepaalde gevallen retro-actief een toelage zouden kunnen krijgen.  Ze stemde vervolgens het toegevoegd agendapunt van de N-VA weg.

Brecht Vermeulen (N-VA) : “We stellen vast dat mensen zelfs gedurende jaren geen toelage gekregen hebben.  Wil deze meerderheid dan theoretisch wel recht geven op een premie, maar meerekenen dat die niet terecht komt bij alle mensen die deze premie nodig kunnen hebben? Wil dit stadsbestuur dan de beschikbare informatie niet gewoon gebruiken?  De stad kan toch niet gemakzuchtig of cynisch tevreden zijn met die niet-opgenomen toelagen?”

Om te vermijden dat behoeftige mensen zelf moeten uitpluizen waar ze recht op hebben, stelde fractieleider Brecht Vermeulen (N-VA) voor om de bestaande reglementen voor sociale hulp herbekijken, de doelgroep voor de begunstigden voor elk van die reglementen scherper af te bakenen, en om – indien mogelijk - deze tegemoetkomingen automatisch toe te kennen.  Tevens vroeg hij dat het schepencollege onderzoekt of er aan gehandicapte personen die normaal gezien recht hebben op een tegemoetkoming of premie maar dit niet gevraagd hebben, een regeling uit te werken dat zij die retro-actief toch konden krijgen, als de stad zelf over voldoende gegevens beschikt.

Brecht Vermeulen : “De N-VA wil hiermee vijf doelen bereiken : Ten eerste, dat iedereen op een gelijke manier een tegemoetkoming kan krijgen, niet alleen zij die zelf papieren moeten invullen of voor zij die hiervoor door van sociale diensten of ziekenfondsen geholpen worden.  Ten tweede dat de overheid de gegevens die ze zelf heeft zo effectief mogelijk gebruikt op basis van het “only once”-principe. Dat bepaalde rechten niet langer toekomen aan bepaalde personen die niet echt behoeftig zijn (zoals bij het vrijetijdspas waar bijna elke gepensioneerde gebruik kan van maken).  Uiteraard ook dat het stadsbestuur haar interne processen op orde zet en die beter dan nu organiseert.  En ten slotte dat de administratieve behandelingskost vermindert.”

N-VA hanteerde bij haar voorstel twee voorbeelden.  Brecht Vermeulen klaagde al vroeger aan dat het vrijetijdspas aan veel mensen wordt toegekend die niet behoeftig zijn, zoals aan gepensioneerden met een behoorlijk vermogen. Daar biedt het stadsbestuur wel een automatische rechtentoekenning aan, maar is de doelgroep niet selectief genoeg.  Schepen Bart Wenes (CD&V) was trots op het feit dat de stad de mensen sedert enkele jaren zelf aanschrijft en dat vrijetijdspas aan bijna 11.000 Roeselaarnaars toestuurt, maar hij vond het geen erg dat de doelgroep groter was dan zij die het echt nodig hebben.

Een tweede voorbeeld betrof de Mantelzorgpremie.  Daarvoor moet men elk jaar opnieuw een aanvraag indienen terwijl de situatie bijna elk jaar gelijk is aan de vorige jaren. Toch moet de burger steeds opnieuw bijna dezelfde informatie bezorgen waarover het stadsbestuur al beschikt.  Ook hier vond schepen Bart Wenes (CD&V) dat het niet nodig en niet wenselijk was om de reglementen daarvoor te herzien. Alhoewel er gekende dossiers zijn waar mensen een premie hebben misgelopen, vond hij dit geen argumentatie en zelfs gevaarlijk om dit soort situaties te proberen recht te zetten.