Bewustzijn van eigen identiteit is dé voorwaarde tot gemeenschapsvorming.

Op 10 juli 2018

Een 11 juli-boodschap van Bart De Meulenaer (nr. 5 op de Roeselaarse N-VA-lijst).

Wouter Beke kwam, na aanvankelijk afwijzen van de ideeën in Bart Dewever z’n boek “Het kostbare weefsel”, uiteindelijk toch tot hetzelfde inzicht: solidariteit begint bij het zichzelf erkennen in de eerste plaats en daardoor zich herkennen in de ander.

Zich herkennen in een volk, dat is wat men volksverbondenheid heet. Dat is een kwestie van taal, tradities, gastronomie, begroetingen, hobby’s, vakantiekeuzes, noem maar op… Een ruim nationaal gevoel. Volksnationalisme, dus.

Lang werd door de ondertussen links-liberale Verhofstadt georakeld dat enig bewustzijn van identiteit en volksverbondenheid onherroepelijk leidt tot de bekende gaskamers. Totale onzin natuurlijk, want de trotse Ieren, Bretoenen, Schotten, Corsicanen, Friezen, Catalanen, Basken, enz…  hebben met gaskamers nooit iets te maken gehad. Maar volgzamen van “bepaalde” politieke partijen (partijtjes, eigenlijk) slikken dergelijke gedachtegang als zoetekoek, en vertellen het natuurlijk graag gedachteloos voort…

Bewustzijn van een eigen Vlaamse identiteit zal leiden tot een hechtere maatschappij. Een broodnodig bewustzijn, want onze eigenheid staat onder druk. Ook de eigenheid van Roeselare, en ook andere steden,  want de laatste maanden zijn er toch wel wat geweldsdelicten te betreuren. Ook de eigenheid van Vlaanderen, al eeuwen onder Franstalige druk. Ondertussen blijven “de Vlamingskes” / “les petits Flamands” braafjes - en bijzonder weinig geïnformeerd, zo niet  geïndoctrineerd  door “onze” media - betalen voor de onverklaarbare miljardentransfers.

Laten we zeker niet de ogen sluiten voor nieuwigheden en veranderingen. De Vlaming is wellicht de meest flexibele wereld-reizende polyglot die er bestaat, maar hij is zelden zelfbewust genoeg om diezelfde flexibiliteit te verwachten/ te eisen van wie in Vlaanderen komt leven. Dat is totààl fout, want wat wijzelf in Canada, de VS, Duitsland, Oostenrijk, Egypte, Australië en China of waar ook ter wereld kunnen, mogen wij ook van anderen verwachten.

Dat ‘Vlaming zijn’ is een proces. Dat kan je leren. Het heeft weinig te maken met genen, afstamming, bloedrecht, je verleden… maar àlles met inzet, goesting, werkkracht, enthousiasme en hoop voor een toekomst.
Hoe kan je als Vlaamse samenleving opener zijn dan door nieuwkomers te begroeten vanuit een sterk identiteitsbewustzijn, en door vriendelijk maar kordaat uit te nodigen om deel uit te maken van “het volk”?
Identiteit is niet te herleiden tot een raciaal concept (Blank-Zwart-Rood-Geel) en gaat veel dieper dan die oppervlakkige uiterlijkheden. Het is een sociale constructie, met ongeschreven wetten, stilzwijgend begrip, cultureel aanvoelen.

Vandaar dat wij als Vlaming, als Roeselarenaar onze identiteit moeten beklemtonen om de nieuwkomers te omarmen. We vragen hen om Roeselarenaar te worden, Vlaming te worden. We nodigen uit om daadwerkelijk méé te doen. “Fuck de zijlijn”, zei Kristof Calvo. Hij besefte zelf totààl niet hoe juist dat was.  De inclusieve maatschappij is volgens ons de enige manier om de samenleving te verbinden, maar vanuit een duidelijk, niet te negeren Vlaams zelfbewustzijn.

Ik hoop voor 11 juli dat onze identiteit helder wordt uitgedragen, zodat nieuwkomers geen twijfel hoeven te hebben over wat Vlaams is, en hoe men in Vlaanderen leeft.

Ik voer al jaren het pleidooi voor de Leitkultur en die Leitkultur kan alleen maar werken, als je haar niet ontkent.

Vliegt de blauwvoet!

Op naar een zelfbewust en aanstekelijk Vlamingschap.

Bart De Meulenaer