BETALEN VOOR LEGE BUSSEN NAAR EEN LEEG ZIEKENHUIS ?

Op 27 september 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De N-VA vindt het onbegrijpelijk dat het stadsbestuur sinds september 2019 betaalt aan De Lijn om grotendeels lege bussen 2 tot 3 keer per uur heen en weer te laten rijden van het station naar AZ Delta … Het nieuwe ziekenhuis zal nog tot het voorjaar van 2020 niet operationeel zijn.  Maar geen enkele andere partij had fundamentele bezwaren…

De stad is bereid hiervoor tot 2021 €121 458,33 (excl. BTW) te betalen, namelijk € 48 8583,33 van september 2019 tot en met 31 december 2019, en € 72 875,00 in 2020.  In 2020 zal AZ Delta hiervoor eveneens € 72 875,00 aan De Lijn betalen.

De principiële beslissing hiervoor werd genomen in het schepencollege van 6 mei 2019.Toen verwachtte men ook nog dat de nieuwe hoofdcampus van AZ Delta midden 2019 klaar zou zijn, en dat de verhuizing in het najaar plaats zou vinden.

Enkele dagen voor de gemeenteraad vernam de Raad van bestuur van AZ Delta (op 18 september 2019) dat de aanvankelijke timing voor de opening van het nieuwe ziekenhuis onmogelijk was geworden. Het nieuwe ziekenhuis van AZ Delta zal pas in het voorjaar van 2020, en niet in november 2019 officieel openen.

Door dit nieuwe feit vroeg N-VA fractieleider Brecht Vermeulen dat de start van de overeenkomst tussen het Stadsbestuur en De Lijn zou verschoven worden van 1 september 2019 naar 1 februari 2020 en dat de kosten bijgevolg zouden verminderen.  Schepen Griet Coppé (CD&V), gesteund door schepen Bart Wenes (CD&V), had gehoord dat er al in 2019 personeelsleden van AZ Delta zouden gaan werken in de apotheek, en dat die gebruik moesten kunnen maken van het openbaar vervoer van De Lijn.  Ze erkenden dat de autobussen van De Lijn in Roeselare nauwelijks gebruikt worden, behalve op dinsdagvoormiddag en voor leerlingenvervoer. Maar ze hoopten dat met gerichte maatregelen het openbaar vervoer meer zou renderen.

De CD&V-sp.a-Open VLD - meerderheid stemde het voorstel van de N-VA, dat minstens 65.000 euro zou besparen, weg!

Brecht Vermeulen (N-VA) : “Onbegrijpelijk met welk gemak het stadsbestuur het geld van de belastingbetaler op de straatstenen gooit. Minstens 65.000 euro betalen om enkele maanden lege bussen te laten omrijden naar een leeg en ongebruikt ziekenhuis. En daarna ook nog betalen tot eind 2020 terwijl men weet dat De Lijn vanaf 2021 in principe de kosten zelf zal dragen. Deze geldverkwisting toont aan hoe lichtzinnig deze meerderheid bestuurt. Zelfs met ingrijpende nieuwe omstandigheden houdt men geen rekening.”

Al even waanzinnig is het dat de nieuwe regeling al startte op 1 september 2019. Het stadsbestuur gaf dus al uitvoering aan een overeenkomst die pas 3,5 weken later in de gemeenteraad ter goedkeuring zou worden gebracht.  Brecht Vermeulen : “De gemeenteraad dient voor deze meerderheid dus om achteraf en niet vooraf contracten goed te keuren.  Gemeenteraadsvoorzitter Piet Delrue (Open VLD) had daar blijkbaar geen problemen mee, en was bereid om na de gemeenteraad zijn handtekening te plaatsen onder een document dat verklaart ‘Opgesteld in drie exemplaren in Oostende op 1 augustus 2019’.  Tot zover de waarde van de lokale democratie.”

De meerderheid gaf toe dat de samenwerking met De Lijn in het verleden moeizaam verliep.  Maar met de komst van de zogenaamde vervoersregio’s vanaf 2021, bleek de houding van De Lijn nu wel al beter dan vroeger.