ANPR-camera al 20 keer terugbetaald in 6 maand

Op 1 mei 2016

De meerderheid van CD&V – sp.a – Groen koos ervoor om de achterkant van het station verkeersvrij te maken, behalve voor bussen en voor fietsers. De rijbaan zelf werd niet aangepakt aan de Jules Lagaelaan ; het stadsbestuur beperkte zich tot het plaatsen van enkele verkeersborden. Maar autobestuurders bleven aan de Jules Lagae doorrijden om via het busplein de Ardooisesteenweg te bereiken. Daarom installeerde het stadsbestuur op 16 november 2015 een ANPR camera aan de Jules Lagaelaan. Bedoeling was om automobilisten over het busplein  bleven rijden, met een GAS te beboeten. N-VA was tegenstander van deze camera, omdat het weglaten van het autoverkeer rond het station volgens ons een verkeerde keuze was.

In de eerste weken zouden er 180 overtredingen per dag geweest zijn. N-VA gemeenteraadslid Frederik Declercq vroeg de recentste cijfers op.  Het stadsbestuur bezorgde hem onthutsende cijfers als antwoord. In de voorbije maanden klokte men af op een gemiddeld aantal gasboetes PER DAG van :

128 in november

100 in december

104 in januari

…    in februari (cijfers nog niet bekend bij het stadsbestuur - nog in verwerking)

…    in maart (cijfers nog niet bekend bij het stadsbestuur - nog in verwerking)

75  in april (eerste 3 weken)

 

“Het feit dat dit aantal hoog blijft, ondanks de extra signalisatie die werd bijgeplaatst halfweg maart, zegt veel over de mobiliteitssituatie op zich. Deze is gewoonweg niet goed en dient volgens ons aangepast te worden zoals al eerder bepleit. N-VA wil opnieuw een afslagbeweging naar rechts naar Ardooisesteenweg toelaten”, aldus Frederik Declercq.
 

Het stadsbestuur zit momenteel ongeveer al aan 15.000 uitgeschreven en uit te schrijven GAS-sancties.  Dat komt neer op een inkomst van meer dan 800.000euro.

Aan de gemeenteraad werd vorig jaar nog voorgesteld dat er vermoedelijk 2 GAS-boeten per dag zouden worden uitgeschreven.  Bedoeling was dat het stadsbestuur met de GAS-inkomsten de kostprijs van de camera (40.000 euro) op 1 jaar kon terugverdienen. Maar als de stad ongeveer 100 ipv 2 GAS-boetes per dag uitschrijft, heeft ze na nog geen half jaar de investeringskost al 20 keer gerecupereerd…

Slechts 12% van de overtredingen wordt begaan met voertuigen die ingeschreven zijn in Roeselare. 88% van de overtredingen is dus afkomstig van niet-Roeselarenaars. Dit impliceert dat nogal wat bezoekers van buiten Roeselare na hun bezoek aan onze stad een onaangenaam souvenir zullen overhouden … . Wat baten dan nog investeringen in citymarketing, geschenkbonnen, evenementen om mensen naar Roeselare te lokken ?

Door haar weigering aanpassingen te doen aan de weg (bijv. met een bussluis of een slagboom) toont het stadsbestuur dat het haar niet zozeer te doen is om verkeer te weren op het busplein, maar om inkomsten binnen te krijgen in de stadskas. Dat is pure geldklopperij.

Frederik Declercq, gemeenteraadslid

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is