Fietslichtjesactie op Polenplein en Botermarkt

Op 7 januari 2019

Op het Polenplein en de Botermarkt hebben gemeenteraadsleden en bestuursleden van N-VA Roeselare vandaag een actie gevoerd tegen fietsers die in het donker rijden zonder fietslicht. De N-VA-ers probeerden de betrokken fietsers te doen stoppen en hen daarna een niet-officieel proces-verbaal van waarschuwing te geven.

Dat er nog zoveel fietsers – ondanks het feit dat dit al regelmatig aangekaart werd – nog steeds zonder fietslicht rijden, is omdat er nog veel te weinig wordt tegen opgetreden.  Hierdoor spoort de politie en het parket de overtreders te weinig aan om hun gedrag effectief veranderen.

Brecht Vermeulen : “Wij willen dat de politie nog meer acties opzet om dit gevaarlijk fenomeen in te dammen.  In een eerste fase moeten ze sensibiliseren door fietsers op hun inbreuken te wijzen. Nadien, in een tweede fase, moeten ze effectief de fietsers verbaliseren.  Niet 1 maand op een jaar, maar minstens 3 keer per jaar. Enkel door herhaling en een groter risico op echte boetes, zal het gedrag veranderen.  Met een laks beleid zal alles bij het oude blijven … Moeten we echt wachten totdat er weer een ernstig slachtoffer valt ?”

Uit cijfergegevens blijkt dat één op de vijf fietsers elke dag naar school zou rijden zonder voor- of achterlicht.  Daarnaast zijn er nog veel anderen die niet dagelijks maar wel regelmatig in het donker fietsen zonder fietslicht.

Vandaag, op de eerste schooldag na de Kerstvakantie, viel op de gecontroleerde plaatsen op dat er meer fietsers dan vroeger wel degelijk met een fietslicht reden. Of dit berust op toeval, op een mogelijkheid dat veel fietsers hun fiets op punt gezet hebben tijdens de vakantie, of op andere redenen, zal bij volgende controles duidelijker moeten worden.

Fietsen zonder fietslicht is in de eerste plaats levensgevaarlijk voor de fietser zelf, want een andere verkeersgebruiker kan die hierdoor te laat opmerken in het verkeer. Maar fietsers die zonder fietslicht rijden, brengen hiermee ook kostbare levens en tijd van anderen in het gevaar. In 2017 waren er in Roeselare 101 ongevallen waarbij fietsers gewond geraakten.

Fietsen zonder licht kan bestraft worden met een boete van 58 euro (KB van 19 april 2014).