Telt de inhoud nog meneer de burgemeester?

Op 22 oktober 2013

Op de gemeenteraad van vorige maandag werd een extra punt op de agenda van de gemeenteraad geplaatst door N-VA-gemeenteraadslid Filiep Manhaeve. Momenteel staat er in het subsidie reglement dat enkel wijkcomités, scholen en verenigingen een ondersteuning kunnen krijgen vanuit de stad bij het schoonmaken van de buurt. Filiep Manhaeve vroeg om dit reglement uit te breiden zodat eenmalige acties door (een tijdelijke samenwerking van) burgers ook dezelfde ondersteuning kunnen krijgen.

Schepen Nathalie Muylle (verantwoordelijk voor vergunningen) antwoordde dat haar dienst dit nu al toestaat, maar dat dit inderdaad nog niet in het reglement is opgenomen. Ze vond het een goed idee en er waren al plannen om het reglement in die zin aan te passen. Wanneer, dat was nog niet duidelijk.  Ook de stadsdiensten zijn vragende partij om het reglement uit te breiden.   Maar de feiten zijn zoals ze zijn : bij de dienst ‘wijkwerking’ zegt men voorlopig dat ondersteuning niet kan, terwijl de dienst ‘milieu’ het feitelijk wel ondersteunt.

Als iedereen het dan ook eens was dat die bijkomende mogelijkheid voor burgers ook wenselijk was,  dan was het natuurlijk ook nuttig om dit principe alleszins al door de gemeenteraad te laten goedkeuren. De N-VA vroeg bijgevolg de stemming over dit toegevoegd agendapunt om het reglement aan te passen.  Schepen Muylle had geen bezwaar. Ze leek aan te geven dat de meerderheid positief kon stemmen met dit constructief voorstel van de oppositie. Dit was echter buiten de burgemeester gerekend die met enkele korte bewegingen aangaf dat hij het daar niet mee eens was.

De meerderheid raakte in de snelheid van het gebeuren verward en wist niet meer hoe er moest gestemd worden. De 17 raadsleden van de oppositie (N-VA, Vlaams belang en Open VLD) stemden voltallig voor, er waren geen tegenstemmen en enkel de burgemeester onthield zich. Door de verwarring en het niet-stemmen van de meerderheid raakte het voorstel toch nog goedgekeurd.

De N-VA fractie beoordeelt agendapunten en voorstellen op hun inhoud en niet van wie ze komen.  Wij hebben dat op de gemeenteraad van 23 september duidelijk aangetoond.   N-VA –fractieleider Brecht Vermeulen had toen een toegevoegd punt aangebracht over de problematiek van fijn stof in Roeselare.  De meerderheidspartijen vervormden dit voorstel met een amendement.  De N-VA –fractie vond dit amendement minstens even goed als haar eigen voorstel, en steunde bijgevolg dat amendement van de meerderheid.

De N-VA vindt het bijzonder spijtig dat een meerderheid weliswaar zegt dat ze open staan voor goeie voorstellen en communicatie, terwijl ze het duidelijk emotioneel moeilijk heeft om dan de daad bij het woord te voegen. Zeker na de positieve evaluatie van het voorstel op de gemeenteraad door de bevoegde schepen was het niet mee goedkeuren van de meerderheid een duidelijk negatief signaal van de meerderheid naar de oppositie. Politiek moet gaan om het belang van de burger niet om het belang van de partijen.

Er is een verschil tussen doen wat je zegt en zeggen wat je doet zei een lid van de meerderheid een tijd geleden, woorden waar we hen graag aan herinneren.