RUP Stationswijk : N-VA wil zuurstof voor de stad, geen stikstof voor de omgeving

Op 25 april 2015

Bij grote projecten moet men zich toch altijd afvragen: welke schaalgrootte kan het stadscentrum van Roeselare dragen? Met welke maatregelen verbeter je de stad en vanaf wanneer neem je leefkwaliteit voor anderen af?

Op de gemeenteraad van 20 april 2015 werd het RUP "Stationswijk" ter goedkeuring voorgelegd. Dat RUP (Ruimtelijk uitvoeringsplan) moet de voorschriften voor toekomstige bouwprojecten in het gebied tussen het Stationsplein, de Vlamingstraat, de Kleine Bassinstraat en de Ronde Komstraat vastleggen.

De N-VA fractie heeft zich hierover negatief uitgesproken omdat de tekst te veel mogelijkheden geeft voor geldgewin voor de grondeigenaar (NMBS/Infrabel) en de projectontwikkelaar en dit ten koste van de leefkwaliteit van de omwonenden. Men wil van dit RUP ook gebruik maken om de auto aan het Stationsplein nog meer te bannen. In dit alles ziet de N-VA geen enkele aanzet voor de meest prangende problemen :

  • Hoe gaan we het stadscentrum opnieuw aantrekkelijker maken tegenover de "Brugsesteenweg"?
  • Wat met wonen boven winkels? Gaan we dit stimuleren?
  • Hoe gaan we de eventuele eigendom-overschrijdende projecten stimuleren ?

De meerderheidspartijen doen er alles aan om het Stationsplein autovrij te houden. Daarom voorziet het nieuwe RUP een "halve verplichting" om nieuwe projecten aan het Stationsplein te ontsluiten via de Vlamingstraat. Daarvoor zou dan een soort binnenstraatje tussen het Stationsplein en de Vlamingstraat moeten worden gemaakt. De N-VA wil echter weer meer en betere activiteit krijgen aan het Stationsplein. Dit zou kunnen door er opnieuw eenrichtingsverkeer mogelijk te maken aan de hand van een soort rotonde rond het station.

Zonder veel toeters en bellen is de site van "Van Marcke" hier ook opgenomen als speciaal gebied.

Het grootste aandachtspunt voor dit RUP is de projectzone op de vroegere forensenparking van de NMBS/Infrabel, waar nu een pop-up park is gesitueerd. Het lijkt er wel op dat het RUP speciaal voor dit "NMBS/Infrabel"-project werd opgemaakt. Precies over de intenties die voor dit project lijken te bestaan heeft de N-VA bezwaren.

We moeten ook niet blind zijn. Op het moment dat het stadsbestuur met de NMBS/Infrabel en De Lijn een samenwerkingsovereenkomst heeft gemaakt rond het nieuwe station en het Stationsplein, heeft ze ongetwijfeld ook engagementen gegeven aan de NMBS/Infrabel als eigenaar van de forensenparking om daar een groot project mogelijk te maken. Heeft de stad zich hier niet te welwillend opgesteld?

In de strategische projectzone mogen er langsheen de Spoorweglaan appartementsgebouwen tot 8 bouwlagen worden opgetrokken, aan de noordzijde mag dit tot 5 verdiepingen. Verder is er ook nog een locatie waar er tot 13 bouwlagen mag worden gebouwd. 13 bouwlagen, zo is er momenteel geen enkel gebouw in Roeselare behalve het gebouw "Orchidee" nabij de Begoniastraat. Op zich heeft N-VA geen bezwaren tegen een gebouw van 13 bouwlagen, maar wij vinden dat er dan wel eerst naar de ruimtelijke draagkracht van de omgeving moet worden gekeken. Dan pas kan je bepalen hoeveel woongelegenheden of vierkante meter vloeroppervlakte aanvaardbaar zijn op dit terrein. Op een terrein dat omzoomd wordt met een appartementsgebouw van 5 bouwlagen (en een bewoonbaar dakverdiep) ten noorden, 2 tot 4 bouwlagen ten westen en 2 tot 3 ten zuiden, lijkt dit van het goede te veel. Wij vinden dat er meer rekening moest worden gehouden met drie elementen. Ten eerste de maximaal bebouwbare oppervlakte op het gehele terrein, ten tweede het afwegen van welke ruimtes er moeten blijven voor openbaar of privaat groen en ten derde de omgeving (bouwkundig erfgoed en leefkwaliteit van de omwonenden).

Wij hebben ook het inhoudelijke democratische debat hierover gemist. De meerderheid hield voor dat hierover al in 2009 en 2010 gesprekken waren met de Vlaamse Overheid. Dat kan best zijn, maar in de voorbije 3 jaar is hier zeker op het Roeselaarse niveau nauwelijks over gesproken. Meer nog: toen N-VA gemeenteraadslid Bart De Meulenaer enkele maanden geleden vroeg naar een toekomstvisie voor het pas aangelegde pop-up park, verkonidgde de meerderheid dat zij nog wachtten op een toekomstig project. Een maand geleden kwam het project echter al ter sprake op de Gecoro. Ondertussen is er al een voorlopige aanvaarding van de stedenbouwkundige voorwaarden. Voor een project met dergelijke impact op je omgeving en op de "skyline" mocht het democratisch debat veel uitgebreider zijn. Of had men te veel te verbergen?

De N-VA vernam ook dat er momenteel gesprekken zijn om gans de huidige eigendom met stedelijke administratiefunctie tussen de Botermarkt en de Zuidstraat te verlaten en aan een projectontwikkelaar te verkopen of met een zakelijk recht te bezwaren. Dat betekent ook dat een nieuwe plaats voor de administratie gezocht zal worden. Sommigen binnen het stadsbestuur overwegen blijkbaar om de stadsdiensten dan in een kantoortoren nabij het station onder te brengen. Een aantal jaren geleden is hierover zelfs al een schetsontwerp op de eerste bladzijde van de Weekbode verschenen en op internet circuleren ook al tekeningen. Toen was het echter nog een denkpiste. Maar wie dient hier nu wiens belang? Hoe ver kan je hiervoor gaan? Is dat de meest nuttige investering die het stadsbestuur met haar beperkte middelen kan doen?

Terwijl deze meerderheid dit RUP wil doorduwen, moeten we ook denken aan morgen en aan wat dan mogelijks kan komen. Is dit RUP een aanzet naar meer "torens" in Roeselare? En waar dan?

N-VA Roeselare kan best leven met nieuwe "landmarks", maar we gaan toch niet overal "landmarks" plaatsen? We hopen dat we hierover een democratisch debat kunnen voeren.

Wij kunnen ons echter niet van de indruk ontdoen dat deze site, en zeker het gebied van de forensenparking, zal dienen als een richtinggevend voorbeeldproject voor de toekomstige ontwikkeling op de huidige Moermanparking. Waarom werd de Moermanparking, die paalt aan het gebied van het RUP "Stationswijk", trouwens niet onmiddellijk mee opgenomen in dat ontwerp van RUP? Is het de bedoeling om eerst een hoge dichtheid te krijgen op de forensenparking om die hoge dichtheden vervolgens te kopiëren naar de Moermanparking en daar ook een zwaar en hoog project toe te laten?

De inwoners willen zich goed voelen in hun stad. Een project moet kansen bieden om dat gevoel te versterken. Bij het huidige project vinden veel omwonenden dat de waarde van hun eigendom zal zakken en dat de kwaliteit van hun woonbeleving een aderlating zal krijgen. N-VA wil zuurstof voor de stad, geen stikstof voor de omgeving.

Brecht Vermeulen

 

 


Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is