Primeur in Roeselare (en in BELastingland): de rokersstoep

Op 6 november 2011

Op de gemeenteraad van oktober werden het stedelijk algemeen politiereglement inzake de rokersstoep en de daaraan gekoppelde indirecte belasting ter goedkeuring voorgelegd.

Het reglement op zich zal de netheid in onze stad ten goede komen. Bijgevolg hebben wij er dan ook geen probleem mee.  Het feit dat de horeca-uitbater in sommige gevallen zal moeten betalen om gebruik te maken van het openbaar domein stoot ons wel tegen de borst.  Aangezien er op de rokersstoep niet geconsumeerd mag worden, biedt deze voor de uitbater geen enkele economische meerwaarde en dient deze volgens ons dan ook in alle gevallen gratis te zijn.

Waar wij in de maand juni (naar aanleiding van het invoeren van algemene rookverbod) nog opriepen tot compensaties voor de horeca, lappen de huidige beleidsmakers er nu nog een belasting bij.  Wij dienden dan ook een amendement in dat stelde dat de rokersstoep in alle gevallen gratis is.  Eveneens stelden wij voor om de belastingtarieven op terrassen met 10% te doen dalen.  Ons voorstel kon helaas op weinig steun rekenen.