Over zenuwachtigheid en gebrekkige communicatie.

Op 1 juli 2012

N-VA Roeselare had het genoegen om op 18/06/2012 de campagnebus van de N-VA te ontvangen in Roeselare en in het gezelschap van Bart De Wever de eerste krachtlijnen van het programma openbaar te kunnen maken.

De campagnebus diende halt te houden aan de kop van de vaart want onze vraag om de bus op de markt te laten stoppen, werd geweigerd door het college van burgemeester en schepenen.

Deze weigering is op zijn minst eigenaardig te noemen nu wij in de notulen van het schepencollege dd. 04/06/2012 konden lezen dat het departement infrastructuur een positief advies gaf.

Het schepencollege sloeg dit advies echter in de wind en weigerde zonder opgave van motivering.

N-VA Roeselare neemt akte van deze obscure wijze van beslissen en stelt zich hier uiteraard ernstige vragen bij, des te meer nu enkele schepenen in de wandelgangen reeds lieten verstaan dat zij eigenlijk geen bezwaar hadden tegen de bus, maar dat de beslissing er door enkelingen werd doorgeduwd.

De nakende gemeenteraadsverkiezingen verhogen blijkbaar de zenuwachtigheid bij het zittend bestuur in die mate dat men onoordeelkundig beslist en communiceert.  Althans, laat ons hopen dat het dat maar is, want indien hier sprake zou zijn van een politiek geïnspireerde beslissing uit eigenbelang, dan dient dit uiteraard ten strengste veroordeeld te worden.

Dat de zenuwen gespannen staan bij het stadsbestuur mochten wij overigens ook ervaren bij onze diverse Batjes acties.

De plaats van politici is te midden de mensen, iedereen inbegrepen, maar niettemin werd er (tevergeefs) alles aan gedaan om ons weg te jagen op hét Roeselaarse volksgebeuren bij uitstek.

Eigenaardig genoeg werden hiervoor stadsambtenaren ingeschakeld terwijl de organisatie van de Batjes in concessie werd gegeven aan de vzw Centrumstraten en zij aldus als concessiehouder het toezicht uitoefenen.

Er werd, zonder veel succes overigens, gegoocheld met vermeende reglementen en gedreigd op (een voor een ambtenaar) volledig onbetamelijke manier.

Bovendien was de communicatie (en de kennis?) opnieuw volledig zoek.  De ambtenaar zegt A, de politiediensten B, de schepen C, ...  Als de overheid het zelf al niet goed blijkt te weten en het alleszins niet goed weet te communiceren, dan is die onduidelijkheid er voor de burger er uiteraard ook.

N-VA Roeselare pleit dan ook voor duidelijke en ondubbelzinnige overheidscommunicatie en volledige transparantie van overheidsbeslissingen.

Een overaanbod aan dure folders uitgeven is één ding, maar over concrete zaken ondubbelzinnig communiceren is duidelijk nog een volledig ander ding dat men nog steeds niet onder de knie blijkt te hebben in het stadhuis.

Ondanks het feit dat onze aanwezigheid gedurende twee dagen fel en onterecht geviseerd werd uit politieke hoek, kon de Batjes-bezoeker onze positieve en ludieke acties wel fel smaken en werden de talrijke schouderklopjes zeer geapprecieerd door ons.  Ja, wij zijn trots op de Roeselarenaars - handelaars, organisatoren en bezoekers -  die van de Batjes weer een geweldig feest hebben gemaakt.

Wij hopen dat deze bedenkelijke handelswijze geen voorproefje is van hoe de zetelende meerderheid een kiescampagne zal voeren en we roepen alle partijen dan ook op om de nodige fair play aan de dag te leggen in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

Voorts wenst N-VA Roeselare alle Roeselarenaars een prettig verlof.