Oppositie versterkt meerderheid in OCMW Roeselare

Op 22 september 2014

3 jaar na de verkiezingen is het zover. De Roeselaarse oppositiepartij OVLD krijgt van CD&V het lang verwachte cadeau: een OCMW-mandataris die bestuurder wordt van het Zorgbedrijf Roeselare.

Na de vorige gemeenteraadsverkiezingen werden ook de zetels voor de OCMW-raad verdeeld. Per 2,5 gemeenteraadsleden heeft een partij recht op een OCMW-raadslid. OVLD had maar twee verkozen gemeenteraadsleden en dat was dus onvoldoende. Maar je kan over de fracties heen "samenwerken" om van twee "halve" zetels een volledige zetel te maken.

N-VA had OVLD aangeboden om vanuit de oppositie samen te werken en via die samenwerking kon OVLD dus ook een OCMW-mandataris krijgen. Zo zou de oppositie versterkt worden. Tot onze verbazing koos de OVLD ervoor om samen te werken met CD&V. CD&V kreeg dus de eerste drie jaar een extra mandataris en OVLD ving het postje voor de volgende drie jaren. De eerste drie jaren waren evenwel van groter belang omdat de belangrijkste beslissingen dan genomen moesten worden i.v.m. het Zorgbedrijf. Door die extra zetel had de CD&V-meerderheid dus vrij spel… Koehandel, zo heet dat.

Wat zal OVLD nu de komende drie jaren doen met dat zitje? Zullen ze oppositie voeren of zullen ze braafjes de meerderheid volgen? We zijn benieuwd. Maar we vrezen het ergste.