Ook in Beveren moeten een woonzorgcentrum en aangepaste seniorenflats komen

Op 6 oktober 2015

In tegenstelling tot de hoofdgemeente Roeselare en de deelgemeente Rumbeke, is er in de deelgemeente Beveren geen dienstencentrum, geen woonzorgcentrum en zijn er geen serviceflats.

In Beveren is er nochtans een grote behoefte  aan voldoende aangepaste woongelegenheden voor senioren.   De stad of het Zorgbedrijf hebben niet genoeg budget om dat zelf te bouwen. Maar het hoeft dan ook geen zuiver overheidsproject te worden. N-VA pleit ervoor om samen met privé-partners de bouw van een nieuw woon- en zorgcentrum (WZC) te realiseren in Beveren.  Daar kunnen dan private en/of sociale assistentiewoningen naast gebouwd worden, waardoor er een cluster van zorgverlening kan ontstaan.  De taak van het stadsbestuur is dan vooral om voor een stimulerende en faciliterende platformrol te zorgen.

Bij de opmaak van het Masterplan Beveren werd luidop nagedacht om nabij de hoeve Stragier (Beversesteenweg) of aan de Pastoriestraat/Wolfaardstraat een gedifferentieerd woonaanbod voor senioren te maken, die als uitvalsbasis zou kunnen dienen voor een woonzorgzone in Beveren.

In het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (2012, (blz. 165) is vermeld : “Vooral het aandeel woongelegenheden voor senioren zal toenemen. De stad wenst reeds nu te anticiperen op deze ‘grijze golf’ door het uitbouwen van woonzorgzones en een doelgericht beleid ten aanzien van levenslange woningen”.

Dat GRS vermeldde niet-limitatief 4 zoekzones die nuttig konden zijn voor de uitbouw van woonzorgzones. Die 4 zones waren :

WZ 1: omgeving Verzonken kasteel (Beveren)  Verder uitgewerkt op blz. 247.

WZ 2: omgeving Schiervelde (radiale uitbreiding)

WZ 3: omgeving H. Hartsite (Linkerkamer)

WZ 4: omgeving St. Henricus (Rumbeke)

Op de gemeenteraad van 21 september 2015 vroeg fractieleider Brecht Vermeulen naar de evolutie in dit dossier.  Daarenboven stelde hij voor om overleg met De Mandel op te starten.  De Mandel beschikt immers nog steeds over een grote oppervlakte gronden aan de hoeve Stragier en aan de Wolfaardstraat/Pastoriestraat, en besliste onlangs om een deel van die bouwgrond te verkopen aan het stadsbestuur voor de aanleg van een derde voetbalveld voor Dosko Beveren.
De kans  is klein dat de resterende gronden snel zullen volgebouwd worden met sociale woningen.
Schepen Kris Declercq (CD&V) bleef vaag in zijn antwoord : “Wij zijn er geen eigenaar van. Daar kunnen we dus nog  geen uitspraken over doen. Volgens de financiële mogelijkheden en noodzaak zullen we stappen nemen”.   Maar de N-VA vraagt niet dat de stad zelf investeert, wel dat ze deze ontwikkeling faciliteert en stimuleert.

Om die reden heeft Brecht Vermeulen een dag later een brief geschreven naar De Mandel.  Hij vraagt daarin dat De Mandel de bedoelde gronden in Beveren activeert. Samen met het stadsbestuur moet De Mandel op zoek gaan naar een private partner die een woonzorgproject en eventueel private assistentiewoningen kan ontwikkelen.  Het bouwproject kan dan uitgebreid worden met sociale woningen en eventueel andere diensten.