Nieuwe stationsomgeving kan kind- en gezinsvriendelijker

Op 31 juli 2011

In 2007 werden de eerste plannen “herinrichting stationsomgeving” bekend gemaakt en toegelicht.  Toen pleitte de N-VA voor een kind- en gezinsvriendelijke aanpak: verversaccommodatie in het stationsgebouw, ruimere parkeerplaatsen voor gezinnen met kinderen, gezinsvriendelijke elementen op het plein, een (zaterdagnamiddag) kinderopvang, enzovoort.

Vorige maand werd het definitieve pleinontwerp voorgesteld waarop, naast een leuke waterpartij met spuitkoppen, weinig kind- en gezinsvriendelijke invulling te vinden was.  Wij geloven dat het nieuwe stationsplein een grote aantrekking zou kunnen (en moeten) uitoefenen op jonge gezinnen en vroegen bijgevolg nogmaals te voorzien in speeltoestellen en extra overschaduwde banken vlakbij het water.

Om conflictsituaties tussen fietsers en voetgangers of spelende kinderen op het plein te vermijden vroegen we een fietsverbod in te voeren.  Dit laatste voorstel kon op weinig steun rekenen.

N-VA Roeselare zal zich echter blijven inzetten om het nieuwe station gezinsvriendelijk(er) te maken.