Nieuwe lastenverhoging voor de roeselaarnaars via mirom-bijdrage

Op 22 oktober 2013

De meerderheidspartijen CD&V – sp.a – Groen wilden op de gemeenteraad van 21 oktober 2013 hebben dat ze de agenda voor de Algemene vergadering van de afvalintercommunale MIROM er vlot door kregen.    Maar op die agenda stond ook de goedkeuring van het meerjarenplan 2013-2018.   Dat meerjarenplan bevat zeer veel punten.

Blikvanger was al het verhogen van de kostprijs van de restafvalzak met 30 %.

Het is duidelijk : voor de Roeselaarnaar betreft het hier een nieuwe lastenverhoging .  Volgens een voorzichtige prognose van MIROM gaat het hier om een lastenverhoging die de stadskas € 221.000 extra zal opleveren.    N-VA-gemeenteraadslid Frederik Declercq maakte een berekening waaruit hij afleidt dat dit mogelijks € 471.000 extra inkomsten voor de stadskas zou genereren.

Deze lastenverhoging staat in schril contrast met de doelstelling uit de nota van het bestuursakkoord 2013-2018 van de 3 meerderheidspartijen.   Daarin staat dat onder rubriek 8. “Een zuinig Roeselare” te lezen : “Wij willen als een goede huisvader de uitgaven van de stad in de hand houden eerder dan nieuwe lasten op onze burgers af te wenden.”

In tegenstelling tot de buurgemeenten, betaalt de Roeselaarnaar al veel hogere belastingen.   De gemiddelde aanslagvoet van de gemeenten die bij MIROM zijn aangesloten bedraagt 7,7 , een heel stuk lager dan Roeselare.  N-VA gemeenteraadslid Frederik Declercq vroeg dan ook in hoeverre die lastenverhoging zal gecompenseerd worden bijv. door de opcentiemen te verlagen.

Met de hoge belastingsdruk van Roeselare in het achterhoofd, gaat de argumentatie dat het hier gaat om een loutere indexatie die al vele jaren niet werd toegepast, helemaal niet op.   Binnen de intercommunale heeft elke gemeente de mogelijkheid om via tariefzetting zijn eigen beleid te bepalen.   Het stadsbestuur Roeselare deed dit inderdaad nooit met een loutere indexatie, maar wel met hoge belastingsstijgingen.

De meerderheid van CD&V – sp.a – groen wilde niet ingaan op ons voorstel om de tariefstijging te compenseren met belastingsvermindering.   Evenmin wilde ze ingaan op de vraag van N-VA om binnen de intercommunale tarief te werken met 2 verschillende tarieven.

In plaats van een “nieuw en krachtig bestuur door CD&V, sp.a en Groen” krijgen we dus oude wijn in nieuwe zakken.  En de zak van de stadskas is dus nooit vol genoeg voor die leden.

Meer info :  frederik.declercq [at] n-va.be (Frederik Declercq)