NIEUWE INDUSTRIEZONE AAN DE VLOEDSTRAAT TE BEVEREN

Op 2 februari 2015

Van begin december 2007 tot eind januari 2008 liep het openbaar onderzoek over de afbakening van het Regionaalstedelijk Gebied Roeselare, dat via een Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan zou vastgelegd worden. Vooral voor de deelgemeente Beveren bevatte dit een aantal ontoelaatbare zaken. Bedrijven die grote milieuhinder veroorzaken, verkeershinder, een toenemend risico op wateroverlast en een dalende levenskwaliteit, zouden met die eerste plannen mogelijk zijn. Het actiecomité Leefbaar Beveren ging in beroep. In de zomer van 2010 besliste de Raad van State dat er geen industrie mocht komen tussen de Onledebeek en de Beversesteenweg. De plannen werden hierdoor bijgestuurd.

In januari 2015 werd bekend dat Beveren er 67 hectare industriegebied bij zal krijgen, waarvan 20 hectare met een recreatieve groenzone. Die 67 hectare worden verdeeld over 2 zones : Beveren Noord West (19 hectare) en Beveren Noord-Oost (48 hectare). De meeste hinderlijke activiteiten zijn er niet meer toegelaten.

Op de gemeenteraad van 26 januari 2015 stelde het stadsbestuur de kosteloze overdracht van 423 m² grond nabij de Vloedstraat naar de West-Vlaamse Intercommunale (wvi) voor. Op zich had de N-VA geen bezwaar tegen dit punt en keurde het dan ook goed.

Maar fractieleider Brecht Vermeulen maakte van de gelegenheid wel gebruik om te wijzen op 2 belangrijke problemen inzake mobiliteit.

Ten eerste zal het nieuwe industriegebied voor bijkomende problemen zorgen op het kruispunt van de Beversesteenweg met de Rijksweg R32. Dat kruispunt is nu al dikwijls oververzadigd. Zonder aanpassingen zal dit kruispunt ontoelaatbare verstoppingen kennen. Collega-gemeenteraadslid Daniel Vandenberghe had iets gelijkaardigs aan de pers ook al opgemerkt voor het verkeer op het kruispunt van de R32 met de Onledegoedstraat. Brecht Vermeulen ging niet akkoord met het standpunt van schepen Griet Coppé dat het kruispunt niet op het grondgebied van Roeselare maar wel van Ardooie ligt en dat het dan ook niet onze taak was om daarover te spreken. Het kruispunt met de Beversesteenweg ligt dan wel op grondgebied Ardooie, de verkeersstromen zijn vooral van en naar Beveren en zullen dan ook vooral de Bevernaars en de werknemers, klanten en leveranciers van de Beverse bedrijven treffen. Brecht Vermeulen deed dan ook het voorstel om het kruispunt in overleg met de gemeente Ardooie en de Vlaamse overheid herin te richten met afdraaimogelijkheden naar rechts zonder verkeerslichten, analoog met het kruispunt van de Meensesteenweg met de R32.

Ten tweede zal de Vloedstraat blijkbaar doorgeknipt worden, zodat het verkeer van en naar de H. Jonckheerestraat en het verkeer van en naar het nieuwe bedrijventerrein van elkaar gescheiden zullen worden. Maar daarvoor zal het nieuwe bedrijventerrein een nieuwe toegangsweg moeten krijgen die in het verlengde komt van de weg naast de Automobielinsectie en aftakt op de Vloedstraat. Wie deze ontsluitingsweg zal aanleggen, hoeveel die zal kosten, wanneer die wordt aangelegd en hoe die grond onteigend zal worden, was nog onduidelijk. Schepen Kris Declercq gaf hierop een antwoord, maar gaf na de vergadering van de gemeenteraad evenwel toe de vraag verkeerd begrepen te hebben.

Brecht Vermeulen zal deze laatste vraag dan ook schriftelijk opnieuw stellen. Deze nieuwe ontsluitingsweg is immers van het grootste belang om de verkeersafwikkeling van dit nieuwe industrieterrein zo vlot en zo veilig mogelijk te laten gebeuren.

Daarenboven zal ook de Beversesteenweg een heraanleg nodig hebben. Deze verkeersader is momenteel een van de slechtste wegen van Roeselare met een bijzonder slecht en onveilig fietspad.

Brecht Vermeulen

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is