N-VA Roeselare verzet zich tegen dienst thuisverpleging Zorgbedrijf

Op 30 september 2015

Tijdens de raad van beheer van het zorgbedrijf op woensdag 16 september 2015 keurde de meerderheid (CD&V, SP.a en GROEN!) met steun van Open VLD de oprichting van een verpleegkundige thuiszorgdienst goed.

N-VA stemde als enige partij tegen!

Het oprichten van een dienst thuisverpleging hoort niet tot het takenpakket van het Zorgbedrijf, een openbare dienst. Dit is ook volledig tegenstrijdig met het kerntakendebat, namelijk faciliteer en organiseer waar nodig, maar wat door privé-initiatief georganiseerd kan worden moet je door privé-initiatief laten organiseren!

Er zijn reeds verschillende en voldoende thuiszorgdiensten actief in Roeselare die deze taak met succes volbrengen. Nog een extra speler op deze markt is voor N-VA Roeselare en de Roeselarenaar geen noodzaak.

Daarnaast willen wij niet dat een openbare organisatie de concurrentie aangaat met privé-initiatief.

Het feit dat deze organisatie rendabel en winstgevend kan zijn, maar nog niet zeker is, is voor N-VA Roeselare geen overtuigend antwoord.

N-VA Roeselare stelt voor om eerst de eigen middelen (lees vorige artikels) en werking van het zorgbedrijf te optimaliseren alvorens overal financiële opportuniteiten te zoeken.

De taak van een openbare instelling blijft in eerste instantie faciliteren en organiseren waar er een specifieke noodzaak voor is en geen privé-initiatief voor genomen kan worden.

Arne Beyens en Georges Decoene