LABEL KINDVRIENDELIJKE STAD

Op 30 november 2014

Vorige maand kregen 7 steden en gemeenten het label "Kindvriendelijke Stad of Gemeente".

Het initiatief in deze gaat uit van de Vereniging van Vlaamse Jeugddiensten VVJ. Zij lanceerden een webstek www.kindvriendelijkestedenengemeenten.be. Gemeenten die kindvriendelijkheid willen verankeren in hun beleid vinden er allerlei info. Aan het concept is een label verbonden dat steden en gemeenten erkent voor hun inspanningen op het gebied van kindvriendelijkheid.

Uitgangsstellingen :

Kindvriendelijkheid kan gehanteerd worden als een barometer voor goed lokaal beleid. Het welbevinden van kinderen is de ultieme indicatie van een gezonde woonomgeving, een democratische gemeenschap en goed bestuur. Als gezinnen met kinderen het goed hebben, dan is dat ook goed voor de economie.

Een kindvriendelijke stad :

• plaatst de beleving en betrokkenheid van kinderen en jongeren centraal;
  • baseert haar beleid op een analyse van alle beleidsdomeinen met raakvlakken met de leefwereld van kinderen en jongeren;
  • gaat in interactie met alle belanghebbenden;
  • zorgt voor een strategische verankering van haar keuze voor een kindvriendelijk beleid.

Via een toolkit kunnen steden en gemeenten een analyse maken van hun kindvriendelijkheid en een strategie voor de komende jaren bepalen.

De bekroning voor dit werk : het label.

Als N-VA pleiten wij er al 10 jaar voor om Roeselare te gaan promoten als kind-en gezinsvriendelijke stad om jonge gezinnen aan te trekken. Dit zal nodig zijn, want uit de demografische gegevens van onze laatste gemeentelijke profielschets blijkt o.i. dat de vergrijzing zich in Roeselare sterker doorzet dan elders. Waar de inwonersgroep 65+ spectaculair stijgt, daalt het aantal jongeren < 20j.

Het verkrijgen van het label kan een stap in de goede richting zijn.

Frederik Declercq / N-VA