Hoe zou het nog zijn met de Park & Ride aan de expo hallen?

Op 17 november 2013
 

 

Ik herinner me nog de mooie foto in de krant met de tekst: "Als echte
centrumstad van Vlaams niveau heeft Roeselare voortaan ook een
aantrekkelijke Park- and Rideformule voor al wie het centrum wil
bezoeken zonder parkeerzorgen : de grote parking Schiervelde aan de
Expohallen wordt de eerste grote P+R-parking van de stad en met lijn 3
raak je makkelijk, snel en goedkoop in de binnenstad. "

De toenmalige schepen van mobiliteit Henk Kindt met de folder in de
hand naast de partners (de lijn, Katho en het Heilig hart ziekenhuis).

We zijn nu twee jaar verder en het is stil... verdacht stil rond de
P&R. Dus werd het tijd om dit eens van dichterbij te bekijken. Ik
stelde mijn vragen aan het stadsbestuur en na heel veel moeite kreeg
ik na maanden de resultaten.

De partners Katho en Heilig hart ziekenhuis zijn al in juli 2012 uit
het project gestapt na een evaluatie. Met andere woorden ze zagen dat
het niet werkte. Na juli 2012 werden er nog 22 tickets verkocht en in
2013 heeft er nog niemand gebruik gemaakt van de aantrekkelijke snelle
goedkope verbinding met de binnenstad.

Je mag dus stellen dat de P&R dood is. Ironisch genoeg wordt als reden
aangehaald dat er geen vlotte verbinding meer is. Ik betwijfel of die
er ooit was en of die er ooit nog komt.

Als echte centrumstad van Vlaams niveau heeft Roeselare nood aan een
degelijke mobiliteit en keer op keer moeten we vaststellen dat dit
jaar na jaar achteruit gaat. Het is 5 na 12 en dus tijd om wakker te
worden. Of wil men van Roeselare een Park and Ride maken.

Filiep Manhaeve

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is