Hiep hiep hoera… een fietsstraatje???

Op 29 april 2015

De CD&V-sp.a-Groen-meerderheid is heel trots met het fietsstraatje van amper 320 meter - de Kattenstraat - dat ze op 20 april 2015 in de gemeenteraad hebben goedgekeurd.

Wat is een fietsstraat ? Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn, maar waar ook motorvoertuigen zijn toegelaten. De auto’s krijgen echter minder rechten dan de fietsers. In een fietsstraat mogen fietsers over de volledige weg rijden en moet het motorverkeer achter de fiets blijven. Sinds 13 februari 2012 is het concept 'fietsstraat' ook officieel opgenomen in de Wegcode. Het zal u wel niet verbazen dan de Roeselaarse meerderheid het grote voorbeeld voor hun fietsstraat in Gent heeft gevonden, waar men in 2011 startte met de eerste fietsstraat.

Volgens de verantwoordelijke schepen Coppé zijn we bang van het onbekende. Onbekend is onbemind. Niets is minder waar. N-VA Roeselare is niet tegen fietsstraten op zich maar wel tegen dergelijke ingrepen op de verkeerde plaats. We zijn zeker tegen het verkeerd inrichten van straten om de achterban zoet te houden. Een fietsstraat is een middel, geen doel op zich.

Om een straat aan te passen naar een fietsstraat zijn er enkele belangrijke voorwaarden:

  • de straat moet liefst deel uitmaken van een hoofdfietsroute
  • de straat moet de hele dag door veel fietsers gebruikt worden
  • de straat mag heel weinig door wagens gebruikt worden
  • in de straat geldt liefst eenrichtingsverkeer.

Aan geen enkel van deze punten beantwoordt de Kattenstraat, maar toch kiest de meerderheid ervoor om de eerste fietsstraat precies daar aan te leggen met het argument dat de schoolgaande jeugd nu veilig zal kunnen fietsen. Maar eerlijk gezegd : enkele tientallen meter westelijker, langs de Grote Bassin, kunnen ze dit nog veel veiliger. Hoe dan ook : het veilige fietsen stopt 320 meter verder, aan het kruispunt met de Weststraat met de D. Mergaertstraat.

We vrezen ook dat de fietsers hun "fietsstraatrechten" onterecht ook in de rest van de stad zullen opeisen.

Deze ingreep is weer een perfect voorbeeld van gebrekkig beleid. Patchwork heet dit. Een beetje hier, een beetje daar en op het einde heb je een geheel van lapjes die niet op elkaar aansluiten. Een fietsstraat moet aangelegd worden voor een volledig traject. De motorvoertuigen moeten dan een alternatief krijgen.  Dan pas is er een meerwaarde voor de fietser.

Hiep hiep hoera ??? … N-VA Roeselare dacht van niet.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is