Het gevaar van de eer

Op 14 juli 2012

Op vraag van Infrabel worden er twee spoorwegovergangen in Roeselare gesloten.  De reden is volgens Infrabel de veiligheid.  Je kan je de vraag stellen waarom Roeselare 750.000 euro moet betalen in een aanpassing voor Infrabel en er door deze aanpassingen een deel van de bevolking afgesneden wordt en dus een hele omweg moet maken om zich te verplaatsen.  Ok, je zal niet meer moeten wachten aan een gesloten overweg.  Maar is dit de investering waard?

Dan blijft het aspect veiligheid over.  Iedereen is voor veiligheid en wil daar alles voor doen. Dat denken we toch.  Of de huidige overweg zo gevaarlijk is dat hij dringend moet aangepast worden en de andere moet gesloten worden laten we in het midden.  Mijn bezorgdheid gaat naar de nieuwe situatie die men momenteel aan het creëren is.  Toen het ontwerp werd besproken op de gemeenteraad hebben we reeds onze bezorgdheid geuit maar werd dit van tafel geveegd.

Wat maakt het ontwerp dan zo gevaarlijk?

1. De tunnel van de spoorweglaan gaat men dempen en er komt een weg. Deze weg sluit aan op de Leopold III laan net voor de tunnel.  Wens je de in te voegen richting de Brugsesteenweg dan moet je eerste de weg met het verkeer richting de Mandellaan dwarsen om dan te staan wachten tussen de twee wegen.  Je kan dan invoegen op de weg richting de Brugsesteenweg.

Klinkt logisch maar een analyse van de situatie werpt toch een ander licht op de zaak.  Een weg dwarsen met druk verkeer is niet eenvoudig. Je moet je wagen dan op de invoegstrook zetten evenwijdig met de weg die je wil invoegen.  Dit zorgt voor een slechte zichtbaarheid want je moet je spiegels gebruiken om in te voegen.  Dat dit niet werkt blijkt uit de Westlaan waar iedereen dwars blijft staan om in te voegen en niet doorrijdt op de invoegstrook. Hetzelfde zal hier ook gebeuren met de nodige files tot gevolg.

2. Maar het gevaarlijkste is nog dat je vanuit stilstand moet invoegen terwijl wagens op snelheid uit de tunnel komen en dus totaal niet zichtbaar zijn.  Ook de personen die uit de tunnel komen kunnen de wachtende wagens niet zien en zijn dus verrast.

Ons voorstel was om de dwarsende weg door te trekken over de tunnel en dan te laten aansluiten op de weg naar de Brugsesteenweg in dezelfde rijrichting.  Dit zorgt ervoor dat de invoegende wagens reeds een bepaalde snelheid hebben en dus vlugger kunnen invoegen.  Men hoeft dan ook de weg niet te dwarsen.

Ik vrees dat men voor het behoud van de eer de voorgestelde aanpassingen van tafel werden geveegd en een redelijk veilige situatie voor veel geld wordt omgebouwd tot een mogelijks onveilige situatie.

Hieronder vindt u het ontwerpplan:

origineel ontwerp

Hieronder het plan dat wij voorgesteld hebben:eigen voorstel spoorwegtunnel

Filiep Manhaeve
bernhard.demuynck [at] n-va.be