Herinvoeren autoverkeer aan stationsplein moet winkeliers en ondernemers opnieuw aantrekken.

Op 12 november 2013
De werken aan de Roeselaarse stationsomgeving kennen een jaar vertraging en zullen pas in 2016 afgewerkt zijn. Maar net nu verdwijnen nog meer handelszaken. De handelaars en ondernemers geloven er blijkbaar nier meer in dat ze hun zaak aan het station rendabel kunnen houden. De leegstand wordt zorgwekkend.
Zijn inmiddels gestopt, failliet gegaan of verhuisd :
  • - GIK’s
  • - Apotheek Oosterlynck
  • - Danscafé X-Otic
  • - Café Boogies
  • - Bakkerij Tea Room Java
  • - Broodjeswinkel
Daarenboven staan Feestzaal De Beurs en café De Wever al lange tijd te huur, en het pand van kapper Bruno Dejaegher staat sedert enkele maanden te koop, maar niemand lijkt ook maar enige interesse te tonen om het grote risico te nemen om daar een zaak te starten.
Wat schiet er dan nog over :
  • - De reeds jarenlang succesvolle horeca Café Europe, De Eekhoorn, Den Trap, Saint-Georges, Petrouska, Pasta Basta, Parkhotel, Damier en El Dia
  • - Een Lunapark
  • - Een Pita-snackbar
  • - Het door de overheid gesubsidieerde Eco-Velo
  • - Play World
  • - Billboard (ook al leeft het gerucht dat ook zij zouden herlokaliseren)
  • - Enz.
Alle handelaars die naar een andere lokatie verhuisd zijn, deden dit naar een plaats die vlot met de wagen bereikbaar is.
  • - Gik’s : Brugsesteenweg
  • - Apotheek Oostpark : Brugsesteenweg
  • - Bakkerij Java : Hoogleedsesteenweg
Allen wijzen er op dat de vlotte bereikbaarheid met de auto een sterke ondersteuning aan hun zakencijfer gaf.
N-VA begrijpt zeer goed dat consumenten liever gaan winkelen bij een handelaar waar je vlot kan parkeren. N-VA ziet dat soort handelszaken – meestal ketens – als een evolutie op de wensen inzake winkelgedrag van Vlamingen. Maar dat betekent niet dat de lokale overheid het traditioneel aanbod van winkels mag laten doodbloeden in de binnenstad. Een kernversterkend beleid met detailhandel in het centrum is een blijvend aandachtspunt in Roeselare.

En dan komen we onvermijdelijk uit op de kern van het probleem, namelijk dat het stadsbestuur de binnenstad nog enkel lijkt te willen voorbehouden voor wandelaars, fietsers en gebruikers van openbaar vervoer. Door allerlei maatregelen te nemen om het autogebruik in de binnenstad te ontraden, loopt de stad het grote risico dat ondernemers niet meer willen investeren in bepaalde delen van de binnenstad. We hebben het dan over autovrije zones, een onvriendelijk parkeerbeleid, doorknippen van straten, het invoeren van verkeerslussen,…
Daarom vraagt N-VA dat het stadsbestuur dringend maatregelen neemt om de binnenstad
aantrekkelijker te maken voor consumenten en investeerders.

Concreet voor de stationsbuurt, betekent dit voor N-VA het invoeren van een eenrichtingsverkeer voor het station en in de Sint-Hubrechtstraat. Dat moet zorgen dat bestemmingsverkeer en lokale trajecten weer mogelijk worden.

Brecht Vermeulen
N-VA Fractieleider Gemeenteraad