Financiële hygiëne, een kwestie van zelfrespect

Op 6 mei 2012

Persoonlijke hygiëne is de meest directe uiting van zelfrespect en is de basis van een gezond leven.

We leren dat aan onze kinderen, en wij zorgen in onze persoonlijke levenssfeer ook voor ons huis, onze auto enzovoorts.  Het is daarom dat we ons gras afrijden, dat we onze deuren schilderen, onze rolluiken herstellen, onze auto wassen, de vaat doen en stofzuigen.

We begrijpen allemaal dat, indien we geen zorg dragen voor ons huis, het zal verwilderen en uiteindelijk bouwvallig zal worden.  Zorg dragen voor een goede hygiëne in huis, is de eerste zorg van de goede huisvader en huismoeder.

Toch wordt dit vooruitziende gedrag niet gevolgd in de financiële stadshuishouding.  Een overheid die systematisch meer uitgeeft dan ze heeft, een overheid die, gelovend in grootse projecten, haar eerste taak vergeet, namelijk zichzelf te verzorgen, het doet wat denken aan België.  Après nous le déluge.

En toch…  We hebben het over Roeselare.  In 2011 zijn we erin geslaagd 4,8 miljoen euro meer uit te geven dan te ontvangen (90 miljoen euro), en dus hebben we een begrotingstekort van 5.3 % gehaald.  In 2012 is het voorziene tekort zelfs 6,5 miljoen euro, wat een begrotingstekort van 7% oplevert.

Dat schrijf ik, beste Roeselarenaar, op een moment waarop u vicekampioen belastingbetalen bent in België.  Een niet-geringe prestatie, want de Belg is op zijn beurt belastingskampioen in Europa.  Een dubbele titel.  Wie dus graag belastingen betaalt en tegelijkertijd met begrotingstekorten wordt getrakteerd, komt in Roeselare echt aan zijn trekken.

Daarnaast is dit dus de tijd waarop in Europa overal de alarmklokken luiden wanneer het begrotingstekort van een land 2,8% overschrijdt.  Roeselare scoort in deze sfeer 6.45%. Natuurlijk, ik weet het: een stad is geen staat, en er gelden andere regels. En natuurlijk is de staatsschuld van België een probleem van een heel andere orde dan de stadsschuld van Roeselare, maar toch is ook de ontzettende Belgische staatsschuld ooit begonnen met …een  begrotingstekort.

N-VA wil de tering naar de nering zetten en wil de gewoonte die de laatste jaren is ontstaan om een begrotingstekort op te bouwen dringend afbouwen, in het bewustzijn dat we ons Roeselaarse huishouden moeten ‘verzorgen’.  Wij hebben daar een naam aan gegeven:  financiële hygiëne.  Er mag niet gemorst worden met geld.

De laatste jaren werd de toekomst van onze kinderen gecompromitteerd en financieren we onze dromen met het toekomstige zweet van onze kinderen.  Het is dit soort van generatie-egoïsme dat wij niet willen voortzetten.  Wij willen solidair zijn met de mensen die NA ons onze stad nog willen bewonen en bewerken.  Après nous, PAS le déluge!

Bart De Meulenaer

bart.demeulenaer [at] n-va.be