BRECHT VERMEULEN IS NIEUWE VOORZITTER PARLEMENTSCOMMISSIE BINNENLANDSE ZAKEN

Op 7 november 2014

De N-VA-leden in de Kamer van Volksvertegenwoordigers hebben Brecht Vermeulen op donderdag 6 november 2014 aangeduid als de nieuwe voorzitter van de Commissie voor de Binnenlandse Zaken, de Algemene Zaken en het Openbaar Ambt.

De aanduiding kaderde in de herschikking van de functies nadat de N-VA met 3 ministers en 2 staatssecretarissen was toegetreden tot de federale regering en Siegfried Bracke voorzitter werd van de kamer van Volksvertegenwoordigers. De Commissie Binnenlandse Zaken werd tot 2011 geleid door Ben Weyts, daarna tot medio oktober 2014 door Siegfried Bracke en tenslotte gedurende 2 weken door Peter De Roover. De N-VA had de verschillende commissievoorzitters eind oktober 2014 slechts voorlopig aangeduid, in afwachting van duidelijkheid over alle in te vullen posten.  Peter De Roover had ook aangegeven dat hij die functie maar voor enkele dagen zou opnemen, in overleg met fractieleider Hendrik Vuye.

De Commissie voor de Binnenlandse Zaken, de Algemene Zaken en het Openbaar Ambt is een van de grotere commissies van het Parlement, met een breed takenpakket.  De Commissie bespreekt zeer veel aspecten die toepasselijk zijn bij het bestuur van steden en gemeenten, zoals bevolkingsregister, identiteitskaarten, openbaarheid van bestuur, politie, veiligheid sportwedstrijden, brandweer, asiel en migratie, … Hierdoor zetelen in deze Commissie voornamelijk parlementsleden die ook burgemeester of schepen zijn.

Brecht Vermeulen zit op 12 november voor het eerst de vergadering voor.

Na zijn lijsttrekkerschap bij de parlementsverkiezingen van mei 2014, betekent deze aanduiding een nieuwe stap vooruit op de politieke ladder van Brecht Vermeulen.  Dit commissievoorzitterschap zal zijn netwerk alleszins verbreden en zal de N-VA Roeselare bijkomende troeven geven bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen.