600 asielzoekers ? Of 40 ? Het stadsbestuur spuit veel mist als het over de opvang van asielzoekers in Roeselare spreekt.

Op 27 september 2015

Op de gemeenteraad van 21 september werd gedebatteerd over de persconferentie van de stad Roeselare om 600 asielzoekers op te vangen. Omdat er nog veel onduidelijkheden zijn over de concrete invulling alsook het precies aantal mensen die de stad zal opvangen, kwam er op vraag van Brecht Vermeulen (N-VA) geen stemming over dit onderwerp.

Pas tijdens de zitting kregen de gemeenteraadsleden een nota rondgedeeld, met daarin het “tweesporenbeleid” van CD&V-sp.a-Groen. Daaruit blijkt dat het OCMW vandaag voorstelt om de capaciteit van 126 lokale opvang plaatsen uit te breiden met 40, veel minder dan eerst verwacht. Omdat dit wel erg afwijkt van de cijfers uit de persconferentie, begon de meerderheid vervolgens met een ongelukkig rondje zwartepieten : van journalisten die hun persconferentie verkeerd citeerden tot “cijfers die gebaseerd zijn op de verwachting van staatssecretaris Francken”. Uit de nota van de meerderheid blijkt echter dat hun cijfers gebaseerd zijn op prognoses van Jan Hertogen, een socioloog met communistische sympathieën…

De Federale overheid, met staatssecretaris Theo Francken in de regiestoel, heeft de situatie momenteel onder controle. De inspanningen die momenteel aan de gemeentes wordt gevraagd is beperkt, wat de demarche van CD&V-sp.a-Groen alleen maar opmerkelijker maakt. Toch neemt dit niet weg dat er in de toekomst, wanneer de vluchtelingen met een beschermd statuut die naar Roeselare komen, een inspanning nodig zal zijn van de stad en de georganiseerde mede-burgers.

Het zal ongetwijfeld allemaal wel heel goed bedoeld zijn, en wellicht willen sommigen een bepaald politiek statement maken tegen iets of iemand, maar het initiatief dat momenteel wordt opgezet in Roeselare beantwoordt niet echt aan de vraag van de overheidsdiensten. Ons lijkt het vooral een actie om applaus te krijgen van de eigen supporters, eerder dan om iets te doen aan de nood die er op heden is.

Bijlage: Uitgebreid standpunt N-VA op gemeenteraad over de 600 asielzoekers