4 Roeselaarse N-VA-ers kandidaat bij parlementsverkiezingen

Op 25 februari 2019

De N-VA heeft haar lijsten voor de parlementsverkiezingen in mei 2019 klaar.  Daar zullen 4 Roeselaarse N-VA-ers op voorkomen.

Als centrumstad en als hart van West-Vlaanderen is Roeselare belangrijk. Roeselare is in de voorbije twee eeuwen ook altijd een stevige basis voor de Vlaamse Beweging geweest. Daarom is het logisch dat N-VA er meerdere kandidaten naar voor schuift.   De verkiezingen van mei 2019 zijn uitermate belangrijk voor N-VA.  Alhoewel de partij niet de eerste minister leverde, was ze de grootste partij in de ‘Zweedse’ coalitie Michel I, en zorgde ze ook voor 4 ministers, waaronder minister-president Geert Bourgeois, in de Vlaamse Regering. Zij wil op de ingeslagen weg verder gaan.

In 2014 haalde de N-VA zes verkozenen voor de Kamer in West-Vlaanderen. Zetelend Kamerlid Brecht Vermeulen (49 jaar) neemt nu de uitdaging op om vanop de zesde plaats verkozen te worden.  Dat is een strijdplaats waar hard moet voor geknokt worden.  Niet vanzelfsprekend dus, maar met een gelijkaardige uitslag als in 2014 is zijn herverkiezing een feit.  De afdeling Roeselare en de afdelingen van verschillende omliggende gemeenten steunen hem volop.

Brecht : “In Roeselare staat N-VA al vele jaren sterker dan elders in West-Vlaanderen. Ik ga me dan ook met veel enthousiasme in de kiesstrijd gooien en werken om die zetel voor de N-VA Roeselare opnieuw binnen te halen. In de voorbije jaren heb ik in het parlement hard gewerkt als voorzitter van de Commissie Binnenlandse Zaken en als voorzitter van de Werkgroep Politieke Vernieuwing.  Ik kreeg ook mijn omvangrijk wetsvoorstel over de veiligheid bij voetbalwedstrijden goedgekeurd.  In deze laatste maanden ben ik ook voor onze partij nog de woordvoerder in andere commissies bij wetsvoorstellen rond kansspelen en rond het statuut van de profsporter.”

Na haar sterke uitslag bij de gemeenteraadsverkiezingen, krijgt Justine Pillaert (25 jaar) de tweede opvolgersplaats op de Kamerlijst. Justine stond mee aan de wieg van de Roeselaarse afeling van Jong N-VA in 2012 en is sinds 2016 voorzitter van Jong N-VA Roeselare. Ze wil zeker een spreekbuis van jong Roeselare zijn, maar daarnaast verdiept ze zich ook in andere thema’s zoals mobiliteit, onderwijs en ICT. Beroepshalve is ze docente bij de hogeschool VIVES. Daar geeft ze digitale media en werkt ze vaak binnen het domein ‘Nederlands voor anderstaligen’. In haar vrije tijd is Justine geregeld te vinden in de turnzaal van Flink & Fris, waar ze training geeft aan jonge gymnasten.

Justine : "In de aanloop naar de volgende verkiezingen wil ik in Roeselare tonen dat N-VA sterk staat en kansen geeft aan jonge geëngageerden. Ik hoop verder te groeien en ben enthousiast om het politieke landschap op verschillende niveaus te ontdekken. Er zijn nog veel thema’s waar ik graag verder mee aan de slag ga, zowel regionaal als nationaal. Digitale agenda en administratieve vereenvoudiging bijvoorbeeld. Met een frisse kijk, maar met een degelijke achtergrondkennis, trek ik naar de verkiezingen in mei.”

Voor het Vlaams Parlement is er voor Roeselare een opvallende nieuwkomer, namelijk de Rumbeekse ondernemer Bart Stragier (47 jaar). Hij krijgt de 17de plaats. Hij nam nog niet eerder deel aan verkiezingen, maar wil de N-VA volop steunen, zowel op Vlaams niveau als in Roeselare.  Als zaakvoerder van de BVBA Tex  is hij vooral betrokken in de bouwsector.

Bart : “Ik engageer me omdat ik wil dat N-VA zowel in Roeselare als in Vlaanderen de drijvende kracht voor verandering blijft. Ik wil vooral mee helpen ondernemers een draagvlak te geven om vrij te kunnen ondernemen. Vrij ondernemen betekent een logische en duidelijke structuur van de overheid, zodat ondernemen het noodzakelijke lange termijn perspectief kan krijgen dat de grillen van regeringen en gemeentebesturen overstijgt. We hebben geen nood aan een revolutie maar wel aan een krachtige evolutie opdat we onze reputatie van een ondernemend Vlaanderen terug krijgen. We hebben opnieuw ondernemers nodig die zowel creatief alsook “Vlaamse boerepaarden” zijn, degelijk, sterk, robuust.  Private ondernemingen zijn de motor van welvaart en welzijn. Daarnaast ondersteun ik 100% het verhaal van de N-VA dat er geen rechten mogelijk zijn zonder plichten, geen vrijheid zonder verantwoordelijkheid, geen migratie zonder integratie, geen ecologie zonder economie”.

Voor het Vlaams Parlement neemt Siska Rommel (46 jaar) net zoals in 2014 opnieuw deel als kandidaat dit keer van op de 13de opvolgersplaats. Siska is als hoofdverpleegkundige in het AZ Delta uiteraard geïnteresseerd in welzijn en gezondheid.  Maar ze heeft ook veel verdiensten in het cultureel veld. Als gemeenteraadslid heeft ze dat al dikwijls gebruikt en getoond.

Siska : “Politiek betekent voor mij de samenleving nieuwe impulsen geven. Welzijn en cultuur zijn de domeinen die me nauw aan het hart liggen zowel professioneel als vanuit mijn passie. Ik beschik naast een gezonde dosis idealisme en positivisme ook over een groot inlevings- en doorzettingsvermogen””

De N-VA legt haar klemtonen bij volgende 4 thema’s tijdens de campagne. Ze organiseert hiervoor per thema zogenaamde V-dagen, waarvan de eerste twee al hebben plaats gevonden.

Met het Confederalisme Willen we iets structureel veranderen, dan moeten we de structuren veranderen. Confederalisme is de structurele verandering die dit land nodig heeft. Confederalisme heeft als uitgangspunt dat Vlaanderen en Wallonië eigenaar zijn van alle bevoegdheden. Ze oefenen die zelf uit maar kunnen ook samen beslissen om sommige bevoegdheden samen te beheren op het confederale niveau, in hun beider belang. Zo wordt de logica volledig omgedraaid. In plaats van bevoegdheden over te dragen van het federale niveau naar Vlaanderen en Wallonië, kunnen bevoegdheden worden overgedragen naar het confederale niveau. Gedwongen samenwerking wordt vervangen door vrijwillige samenwerking. Moeten wordt willen. Afbreken van bovenaf wordt opbouwen van onderuit. Confederalisme is dus samen beslissen wat we samen willen doen.Hoe de N-VA het confederalisme concreet vorm wil geven, leest u in de definitieve tekst van het VVV-congres. confederalisme , waarbij het nagenoeg alle bevoegdheden voorgoed naar de deelstaten verschuiven, plaatst de N-VA opnieuw de communautaire en institutionele agenda op de voorgrond.

De N-VA is een milieubewuste partij die werk wil maken van haalbare maatregelen. Onze visie op energie en ecologie stoelt niet op sentiment, doemdenken, onhaalbare gedragsveranderingen en dogma’s, maar op de volgende drie pijlers : duurzaamheid, zekerheid en betaalbaarheid. Wij noemen dat ons ecorealisme.

Identiteit en Inburgering Vlaanderen voert een inburgeringsbeleid. Dat is een begeleide en doelgericht gestuurde vorm van maatschappelijke integratie van mensen van vreemde afkomst. Bedoeling is de nieuwkomers een volwaardige plaats te geven in de samenleving door insluiting in plaats van uitsluiting. De inburgering, met onder meer taallessen en inburgeringscursussen, werd concreet door de deelname van de N-VA aan de Vlaamse regering sinds 2004 en de aanstelling van een minister van Inburgering. inburgering behoren tot het DNA van de N-VA. Wij staan voor een streng asiel- en migratiebeleid waarbij we zelf bepalen wie binnen mag en aan welke voorwaarden. En aan wie hier is, willen we onze normen en waarden doorgeven.
De grijze hersenmassa van onze mensen is Vlaanderens enige grondstof. De N-VA hecht bijzonder veel belang aan kwaliteitsvol en ambitieus onderwijs. De lat moet opnieuw hoger.