26000 overtredingen aan de Jules Lagaelaan = meer dan 1,5 miljoen euro aan boetes!

Op 22 december 2016

Het aantal uitgeschreven GAS-boeten op basis van overtredingen die de ANPR-camera (camera met nummerplaatherkenning) aan de Jules Lagaelaan/Ardooisesteenweg heeft vastgesteld, bedraagt ondertussen meer dan 26.000 en het aantal onmiddellijke inningen (buitenlandse nummerplaten) meer dan 2.300. Goed voor meer dan 1.500.000 euro aan uitgeschreven boetes op basis van gegevens van een camera die pas op 16 november 2015 geplaatst werd …  Het stadsbestuur blijft hiermee de poenpakker spelen : die ene camera is ongetwijfeld een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor het stadsbestuur geworden. N-VA Roeselare is altijd tegenstander geweest van deze camera, omdat het verbieden van doorgaand autoverkeer rond het station volgens ons een verkeerde keuze is.

Op 1 mei 2016 berichtte N-VA gemeenteraadslid Frederik Declercq reeds over de hallucinante cijfers tijdens de eerste 6 maanden na de installatie van deze ANPR-camera. In die eerste weken zou de camera 180 overtredingen per dag hebben vastgesteld. Het stadsbestuur telde toen al ongeveer 15.000 GAS-sancties.  Dat kwam neer op een inkomst van meer dan 800.000 euro.

Het gemiddeld aantal overtredingen is ondertussen gedaald maar blijft nog heel hoog.  En dat allemaal ondanks het plaatsen van extra signalisatie. Sinds 27 juli 2016 plaatste het stadsbestuur er zelfs een LED-scherm voor  een kostprijs van 75 euro per dag…

dossier GAS Dossiers OI (buitenlandse nummerplaten) Gemiddeld aantal overtredingen per dag Gemiddeld aantal toegelaten voertuigen per dag
apr/16 2418 244 89 265
mei/16 1760 202 63 224
juni/16 1462 163 65 255
jul/16 1654 167 59 261
aug/16 1366 170 50 266
sep/16 1482 181 55 296

Blijkbaar kon de Politiezone eind november 2016 geen recentere cijfers bezorgen. Tot op vandaag blijft men wel rekening houden met 50 inbreuken per dag.

Brecht Vermeulen : “Dit stemt tot nadenken over de politieke keuzes van de meerderheid i.v.m.  de mobiliteitssituatie rond het station. En er wordt niks aan gewijzigd. Dat zorgt niet alleen voor wrevel bij de Roeselarenaars; ook  mensen van buiten Roeselare raken gefrustreerd door de vele mobiliteitsknelpunten die er vroeger niet waren. Zij geraken niet op hun bestemming, rijden toch door, krijgen een boete, en zullen in de toekomst Roeselare allicht vermijden.  Bye bye aantrekkelijke shopping-stad ! Bye bye centrumstad met bovenlokale uitstraling! Bye bye bruisende en gezellige stad!”

Dat het aantal GAS-boeten veel hoger is dan ingeschat, zorgt ook voor een pak meer werk. Vandaag kan de politie zelfs niet per maand weergeven hoeveel boetes betaald werden, gezien de administratieve achterstand bij het ingeven van de betaalstatus in de GASapplicatie.

Wellicht zullen er binnenkort maatregelen worden genomen om deze waanzin eindelijk een halt toe te roepen. Dat wordt niet de logische oplossing waar velen om vragen. Wel is het plan: de Jules Lagaelaan niet meer laten gebruiken door de Lijn-bussen, de bussen via de Gasstraat laten rijden en het plein achter het station met betonblokken afzetten. N-VA vraagt zich af wat de meerwaarde is van die betonblokken op het einde van de Jules Lagaelaan. Deze nieuwe knip zal bijkomend zoekverkeer genereren met opnieuw  frustraties tot gevolg bij bezoekers aan onze stad.

Frederik Declercq : “In dit kader blijft N-VA voorstander van een logische en simpele oplossing, namelijk het toestaan van de afslagbeweging naar rechts op het einde van de Jules Lagaelaan richting Ardooisesteenweg. Maar voor de huidige meerderheid is dit blijkbaar té logisch en té eenvoudig.”

Pittig detail : aanvankelijk wilde de Politiezone RIHO (op vraag van mensen van de Roeselaarse meerderheid ?) niet langer informatie hierover bezorgen aan Frederik Declercq omdat hij geen lid was van de politieraad. Toen Brecht Vermeulen, die wel politieraadslid is, de cijfers opvroeg, kreeg hij die bijzonder laattijdig en pas  nadat een CD&V-schepen (die nochtans geen lid is van de politieraad) de cijfers al in de media had gebracht. Dit is deontologisch ongepast. N-VA Roeselare heeft dan ook haar ongenoegen hierover kenbaar gemaakt aan de zonechef.

Frederik Declercq en Brecht Vermeulen