117 km/u in bebouwde kom Roeslare

Op 12 december 2011

In Roeselare zijn zaterdagavond 10 december twee automobilisten gevat die in de bebouwde kom meer dan 100 kilometer per uur reden.  Dat meldt het parket van Kortrijk.  De twee bestuurders zijn voor vijftien dagen hun rijbewijs kwijt.

Wanneer zal het bestuur ingrijpen en Roeselare de broodnodige mobiliteitshervormingen geven die ze nodig heeft?  De afgelopen 15 jaar zijn er ontelbare studies geweest rond mobiliteit.  Uit elke studie kwamen er twee punten naar voor:
1. Zorg dat het centrum verkeersarm wordt door de doorgangswegen ongedaan te maken.  Er is een kleine ring voor het verkeer dat anders door het centrum rijdt.  Het centrum mag enkel gebruikt worden door wagens die in het centrum moeten zijn.  Zolang door het centrum rijden sneller is dan de kleine of grote ring te nemen, zal men dit blijven doen.
2. Zorg voor voldoende parkings aan de rand van het centrum die vlot bereikbaar zijn vanuit de kleine ring.

Maar wat doet het huidige stadsbestuur?
1. Men zorgt voor mooie rechte wegen dwars door het centrum van Roeselare.  Door de snelheid van de wagens worden voetgangers en fietsers in gevaar gebracht.  Snelheidscontroles gebeuren sporadisch maar in bepaalde zones klagen bewoners over continue snelheidsovertredingen in de bebouwde kom.
2. Parkings maakt men liefst zo dicht mogelijk bij het centrum terwijl een goede aanpak om de wagens vlot naar de parkings te leiden, ontbreekt.  Men laat de automobilist maar parking zoeken en nodeloos door het centrum rijden.

Wil N-VA dan de wagen bannen uit Roeselare of iedereen kilometers ver laten parkeren?  Nee, dat willen we zeker niet.  Wat we willen, is een een gezonde mobiliteit, waar er gegeken wordt naar de noden en waar de functie van de weg (en niet de uitstraling) prioritair is.

Wil je mensen op de kleine ring?
Zorg dan dat de gebruikers vlot van punt A naar B kunnen via deze ring.
Wil je mensen op de grote ring?
Zorg dan dat ze niet voor elke verkeerslicht stil moeten staan.  Is een groene golf dan zoveel moeite? Het kost niets maar zorgt wel voor een vlot verkeer, minder lawaai, minder uitlaatgassen en minder fijn stof.  Waar wacht men dan op?  Het is een gewestweg, dus  moet er beter overlegd worden met het Vlaams Gewest.

Natuurlijk willen we iedereen zoveel mogelijk stimuleren om alternatieve verkeersmiddelen zich te verplaatsen.  Maar dan moet men het bestuur daar ook hun steentje voor bijdragen.  Parkings moeten er zijn: bezoekers moeten gestimuleerd worden om de voorziene parkings te gebruiken zodat de bewoners in hun straat kunnen parkeren.  Daarvoor is een vlotte toegang tot de parkings nodig.

Roeselare heeft nood aan een dringende grondige herstructurering.  Roeselare was ooit de primus van de klas op mobiliteitsgebied.  Nu wordt het spurten om in het peloton te blijven.  Het huidige stadsbestuur zit in een ivoren toren.  Verschillende verenigingen en individuen hebben al voorstellen gedaan.  Men heeft volledig afgewerkte studies met scenario's gaan afgeven (bijvoorbeeld het prachtige werk van de fietsbond).  Het stadsbestuur doet er niets mee, want het is niet hun eigen voorstel.  Men vergeet dat 'besturen' neerkomt op samenwerken en luisteren naar andere meningen om tot de beste oplossing te komen en niet enkel je eigen idee uitvoeren.

N-VA Roeselare wil eerst luisteren naar de burger, dan een oplossing uitwerken, terug samenzitten om tenslotte uit te voeren.  Het huidige bestuur beslist eerst, deelt dit mee aan de burger en meldt dan dat er niets meer kan aangepast worden.  De politiek moet er voor de burger zijn en niet andersom.
Wij hebben de burger 6 jaar lang nodig en niet enkel bij verkiezingen.  Samen moeten we Roeselare veranderen want wij allen moeten er in leven en bewegen.

Filiep Manhaeve
foto Filiep