Stadsbestuur schaft Vlasstraat af maar heeft geen oplossing voor mobiliteitsproblemen van de buren !

Op 8 december 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, stadscentrum

Stadsbestuur schaft Vlasstraat af voor project met 70 woongelegenheden maar heeft geen oplossing voor mobiliteitsproblemen van de buren !

Op de gemeenteraad heeft de N-VA fractie tegen de afschaffing van de Vlasstraat gestemd, omwille van de vele mobiliteitsproblemen die er zullen bijkomen. Die afschaffing was nodig omdat het stadsbestuur van Roeselare de grond gratis wil overdragen naar de projectontwikkelaar die daar 65 appartementen en 5 woningen wil op bouwen.

Bij monde van de gemeenteraadsleden Siska Rommel, die de kat de bel al aanbond tijdens de gemeenteraadscommissie de maandag ervoor, en Brecht Vermeulen had de N-VA fractie 3 grote bezwaren hiertegen.

Het gebrek aan informatie en participatie voor een dergelijk project met grote impact op de buurt
Het bestaande mobiliteitsprobleem in die omgeving wordt nog versterkt
Het weinig uitnodigende openbaar domein dat er in de plaats zal komen

Slechts één gele affiche en enkele aangetekende brieven maakten bekend dat er een openbaar onderzoek gestart was dat liep tot 9 november. 2 mensen die wettelijk een aangetekende brief moesten krijgen, werden zelfs niet aangeschreven. Maar een breder participatietraject waarbij ook andere buren een brief kregen, of uitgenodigd werden voor een infovergadering werd hier niet gedaan. Dat doet de stad nochtans bijna altijd bij wegenwerken met grote impact.  Een online-vergadering over verschillende andere problemen, waarbij slechts enkele mensen uitgenodigd werden, was zeker onvoldoende.

Op dit moment kan het behoorlijk zijn op de hoek van de Weverijstraat.  Met de komst van Roelevard (81 appartementen, 469 m² winkelruimte, 202 m² horeca en 5.835 m² kantoorruimte als werkplek voor meer dan 400 mensen) was al gekend dat de mobiliteitsdruk sterk zou toenemen. Het project op de oude site ‘Van Marcke’ met haar 70 woongelegenheden die allemaal parkeren in een ondergrondse parking met één enkele toegang aan het begin van de Stationsdreef zal dat versterken.  Nu gebruikt men nog de Vlasstraat om de drukte van het kruispunt aan de Verwerijstrat te ontlopen, maar met dat project wordt de Vlasstraat afgeschaft.  Hierdoor wordt het begin van de Stationsdreef nog nauwelijks bereikbaar terwijl daar een tandarts, een huisarts, een kapsalon … gevestigd zijn. En dan moeten we ook nog meerekenen dat de samensmelting van Barnum met VISO, het toekomstig project aan de Middenstraat (Mr Steve, Verlichte Geest, …), de herbestemming van de gebouwen van de FOD Financiën aan de Rondekom, de toekomstplannen aan de Moermanparking, … allemaal een impact zullen hebben die nog meer mobiliteitsproblemen zullen creëren.

Tenslotte vindt N-VA ook dat het van bovenaf lijkt dat er veel groen komt op dat project, maar dat openbaar groen zal vooral aan de achterkanten van de appartementen liggen, nauwelijks zichtbaar van op de straat. Dat betekent dat het vooral voor de bewoners interessant zal zijn, want de stad zal de onderhoudskosten dragen, terwijl er nauwelijks andere mensen naar dit openbaar domein zullen komen. Het openbaar groen zal ook boven ondergrondse parkings liggen, zodat grote bomen daar nauwelijks zullen kunnen groeien.

Schepen Nathalie Muylle (CD&V) bevestigde dat het stadsbestuur vergeten was om twee directe buren ook met een aangetekende brief te verwittigen van het project, waardoor het openbaar onderzoek met 30 dagen werd verlengd tot 9 december.

Schepen Griet Coppé (CD&V) bevestigde dat de lopende en toekomstige ontwikkelingen vereisen dat de mobiliteit bekeken wordt in een studie. “Dat werd ons ook duidelijk tijdens het overleg met de buurtbewoners van afgelopen oktober”, liet ze verstaan. Tot begin november was er nog geen sprake van een mobiliteitsstudie. N-VA was gechoqueerd dat men eerst projecten met grote mobiliteitsimpact zoals Roelevard en de Vlasstraat goedkeurt, en pas jaren nadien zal komen met een mobiliteitsstudie om te kijken hoe men die bijkomende problemen dan gaat oplossen. “Gouverner c’ est prévoir”, liet Brecht Vermeulen (N-VA) weten. “Nu kondigt u plannen en studies aan, maar u gaat eerst het kot in brand steken”.

Siska Rommel (N-VA) vroeg tot twee keer toe om dit agendapunt te verdagen totdat er ook betere oplossingen kunnen aangereikt worden aan de bewoners. De meerderheid stemde dit weg.

CD&V-gemeenteraadslid Margot Wybo, bewoonster van de Stationsdreef, uitte ook haar bezorgdheid en die van haar buren, die pas ontstond na de vragen van Siska Rommel op de vergadering van de gemeenteraadscommissie.  Maar ondanks het nietszeggende antwoord van schepen Griet Coppé, keurde ze toch het project zonder verdere opmerkingen goed samen met de rest van de meerderheidspartijen CD&V, Vooruit en Open VLD.