Gemeenteraad 23/11/2020: Huidige bewoners worden de dupe van mobiliteitsplan “Godelieve leeft”..

Op 23 november 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit
Godelievewijk_beeld

Huidige bewoners worden de dupe van mobiliteitsplan “Godelieve leeft”

Met veel toeters en bellen wordt het plan “Godelieve leeft” op de agenda van de gemeenteraad gebracht. Een goed-nieuws-show wordt opnieuw opgevoerd.

Volgens de meerderheid is dit plan breed  gedragen door de bewoners, waarbij men vanuit “een sterke participatie” tot dit plan is gekomen.

 

Aangezien ik zelf bewoner ben van de Godelievewijk  heb ik dit project goed opgevolgd en vooral veel geluisterd naar de bekommernissen, opmerkingen en suggesties van de buurtbewoners, handelaars en ondernemers.

 

Laten we positief beginnen: ook N-VA is voorstander van een groenere wijk waar er een oplossing komt voor de wateroverlast waarmee de wijk reeds meerdere keren te kampen had.

 

Het loopt vooral opnieuw mis bij het mobilieits- en circulatieplan, of beter gezegd het imobiliteitsplan met een gebrek aan een doordacht circulatieplan.

Doordat  men sluipverkeer wil tegengaan zullen de huidige bewoners de dupe worden van eenrichtingsverkeer .  Door de geplande knips zullen sommige bewoners van Godelieve ettelijke kilometers moeten omrijden om hun eigen woning te bereiken of om boodschappen te doen in Roeselare.  Wie doet zijn “grote boodschappen” met de fiets of het openbaar vervoer?

Het STOEP-principe heeft een nobel doel maar is duidelijk niet altijd toepasbaar.
 

In het mobiliteitsplan wordt zone 30 vooropgesteld en dat is een goed idee.  Snelheidsovertreders worden vaak waargenomen in de wijk, zeker in de Gitsestraat,  Honzebroekstraat en Biezenstraat is dit het geval.  Verkeersremmers kunnen hierop een antwoord bieden.  Maar de meerdere knips en het eenrichtingsverkeer zijn hiervoor geen juiste oplossingen.  N-VA vindt het niet nodig om te knippen.

Ook het éénrichtingsverkeer in de Gitsestraat keuren we af.  Alle bewoners van de Gitsestraat (vanaf de parking aan de Godelievekerk) en zijn zijstraten worden verplicht om via de Brugsesteenweg, Roeselare-centrum binnen te rijden. Reeds jaren is de Brugsesteenweg berucht om het oververzadigd verkeer en zijn dagelijkse files.

 

We vinden het een gemiste kans dat er geen duidelijke fietspaden worden aangelegd omdat dit zogezegd “niet hoeft”  in zone 30.
Welke ouder zal zijn kind met een gerust gemoed naar school laten fietsen ? We kunnen absoluut niet toelaten dat de fietser ingezet als levende verkeersremmer ! 

Het bestaande recent aangelegde fietspad (laatste stuk Honzebroekstraat vanaf Lijnwaadstraat richting Hooglede)wordt zelfs weggenomen.

 

In het marketingverhaaltje “Godelieve leeft”  zwaaien ze met de termen “participatietraject” en “inspraak van de burger” om dit project door de strot van de gewillige bewoners te duwen. Maar hoeveel bewoners namen actief deel aan dit participatietraject ? Heel wat bewoners deden tijdens dit traject constructieve suggesties, om ze dan door de meerderheid gedumpt te zien.  De bereidheid tot aanpassing van de plannen was ver te zoeken…

In de vierhoek Hoogleedsesteenweg, Brugsesteenweg, kleine en grote Ring zijn er meer monenteel meer dan 3000 huisbussen. Duizenden Godelieve-bewoners worden door dit plan gestraft.  Deze mensen mochten niet dupe worden van de nieuwe verkaveling maar worden dit net wel !  Ook voor de handelaars en ondernemers  werd de impact onvoldoende ingeschat.

Aangezien je niet alles te voet, per fiets of met het openbaar vervoer kunt doen zullen duizenden auto’s veel extra kilometers moeten omrijden.  We zullen ze mee laten aanschuiven in de bestaande files van Hoogleedse- en Brugsesteenweg, binnenring en Rijksweg.

Zolang er geen oplossingen zijn voor de bestaande verkeersproblemen kan er volgens N-VA zeker geen sprake zijn van extra knips en éénrichtingsverkeer.

N-VA vraagt om vooraf een proefopstelling  te doen vooraleer er definitieve beslissingen worden genomen. De bewoners kunnen op die manier de toekomstige impact ondervinden. 

N-VA zegt duidelijk “NJET” op het mobiliteitsaspect van dit voorstel !

Siska Rommel

Gemeenteraadslid N-VA Roeselare

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is