De kwaliteit van ons Vlaamse onderwijs kent een historisch dieptepunt!

Op 16 december 2020, over deze onderwerpen: Onderwijs
Beeld Simon Vandenhende & Ben Weyts

De kwaliteit van ons Vlaams onderwijs kent een historisch dieptepunt!

Ontluisterend nieuws dat we vorige week te horen kregen. Met alle respect voor Kazachstan, maar onze resultaten die vroeger bij de top zaten, zijn tot onder hun niveau weggezakt. De strijd om terug met toponderwijs aan te knopen, heeft ook een Roeselaarse invalshoek. Ons bestuurslid bij de N-VA Jongeren, Simon Vandenhende, is raadgever op het kabinet en inhoudelijk sterk betrokken bij deze zaak. Net afgestudeerd, is het zijn ambitie onze jongeren terug perfect klaar te stomen om met onze enigste grondstof, hun hersenen, onze economie en welvaart veilig te stellen. Hierna zijn verslag over de initiatieven die genomen worden.

Op dinsdag 8 december werden de nieuwe TIMSS-resultaten (Trends in International Mathematics and Science Study) bekend gemaakt, waarbij de prestaties van wiskunde en wetenschappen bij Vlaamse leerlingen van het 4de leerjaar lager onderwijs worden vergeleken met leeftijdsgenoten uit andere landen. De resultaten waren ontnuchterend. Vlaamse leerlingen glijden verder af voor wiskunde en wetenschappen naar de internationale middenmoot. Dit is een spijtige bevestiging van eerdere internationale prestatiemetingen (zoals PISA, PIRLS). De Vlaamse onderwijskwaliteit daalt zienderogen!

Voor wiskunde zakt Vlaanderen weg uit de internationale top en zijn de resultaten nog meer gezakt in vergelijking met 2015. Bovendien hebben we minder toppresteerders en vindt de Vlaamse leerling wiskunde steeds minder leuk.

De resultaten voor wetenschappen zijn nog dramatischer. Bijna alle Europese landen scoren beter en Vlaanderen wordt vergeleken met landen als Kazachstan en Bahrein. 8% van de leerlingen bereikt zelfs het basisniveau niet.

Voldoende stof dus om nogmaals de dalende tendens van ons Vlaams onderwijs te bewijzen. Het is dan ook de plicht van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts om de kentering in te zetten.

Allereerst zetten we in op de beheersing van de Nederlandse taal. Het beheersen van het Nederlands bepaalt namelijk in belangrijke mate de schoolloopbaan van een leerling. Daarom zullen we alles in het werk stellen zodat kinderen vanaf de kleuterklas de Nederlandse taal goed beheersen. Vanaf volgend schooljaar starten we daarom met een taalscreening met een daaraan gekoppeld taalintegratietraject. Kleuters die slecht scoren, worden begeleid en ondersteund om hun achterstand weg te werken.

Daarnaast mogen we als Vlaanderen niet langer afhankelijk zijn van internationaal vergelijkend onderzoek, zoals TIMSS. Daarom worden er voor het eerst in Vlaanderen gestandaardiseerde, gevalideerde, genormeerde net- en koepeloverschrijdende proeven ontwikkeld. Deze revolutie in het Vlaams onderwijs zorgt ervoor dat elk kind in het 4de en 6de leerjaar dezelfde test maakt, ongeacht of de leerlingen in een Katholieke, gemeentelijke, stedelijke of andere school zitten. Op die manier houden we de vinger aan de pols inzake onderwijskwaliteit en hebben we eindelijk een toets die rekening houdt met de Vlaamse onderwijscontext. Hetzelfde doen we in het secundair onderwijs, meer bepaald in het 2de en 6de middelbaar. Scholen zullen begeleid worden in het begrijpen van de toetsresultaten en worden ondersteund bij dalende of slechte resultaten.

Een volgende beleidsmaatregel die de dalende onderwijskwaliteit de kop moet indrukken, is het ontwikkelen van ambitieuze eindtermen. De focus in het onderwijs moet op kennis liggen en dat dient weerspiegeld te worden in de onderwijsdoelen die opgelegd worden door de Vlaamse overheid. Indien de lat niet hoger wordt gelegd, streven leraren en leerlingen niet naar een hoger niveau. Het is daarom noodzakelijk dat zowel de eindtermen in het secundair onderwijs als in het basisonderwijs geactualiseerd worden, maar ook ambitieuzer ontwikkeld worden.

Afsluitend zal de minister ook investeren in onze Vlaamse leraren. Daarom pakken we de lerarenopleidingen aan. Afgestudeerde leraren moeten volledig klaar zijn om in het onderwijsveld te stappen en kwaliteitsvolle lessen te geven. Verder zullen we ook extra investeren in prioritaire nascholing.

Ik zet in ieder geval mijn beste beentje voor om de minister zo goed mogelijk te adviseren in het uitbouwen van sterk Vlaams onderwijs.

Simon Vandenhende

Raadgever Onderwijs

Kabinet Viceminister-president Ben Weyts bevoegd voor Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand