De bemerkingen van N-VA Roeselare op de aanpassing van de meerjarenbegroting !

Op 14 december 2020

Gemeenteraad 14 december 2020 -  Aanpassing 2 aan meerjarenplan 2020-2025

Corona beheerste sedert maart 2020 onze samenleving. De wereldwijde pandemie is een gezondheidscrisis die we in eeuwen niet gekend hebben. En die heeft impact op ons doen en laten,.. en dus ook op onze lokale politiek.

Corona vergde vele ingrijpende maatregelen. De federale overheid, sommige Vlaamse ministers en de Veiligheidsraad blonken niet altijd uit in duidelijkheid of in stimulerend beleid.  

Namens de N-VA fractie wil ik alle mensen bedanken die de Coronaregels strikt naleven en ook allen danken die zich met hart en ziel blijven inzetten in onze maatschappij in deze ongeziene tijden. 

Ik vraag u alleszins om 3 niveau’s verder te werken in onze stad :

Ondersteuning voor de hartverwarmende initiatieven van mensen, die ondanks alles andere mensen hoop blijven geven 
een correct maar strak handhavingsbeleid.  Professor Hendrik Vuye wees er vrijdagavond op tijdens het televisieprogramma “De Afspraak” dat België in de coronacrisis een falende overheid heeft, met een falend beleid,   dat betekent evenwel niet dat Roeselare maatregelen zou uitvaardigen die ze zelf onvoldoende handhaaft.  
We moeten ook de zwaar getroffen  lokale economie en onze Roeselaarse verenigingen ondersteunen waar nodig

Maar de corona-crisis – waarvan we spijtig genoeg nog altijd geen zicht hebben op een echte verbetering van de toestand - wordt nu ook als bliksemafleider gebruikt om zaken te maskeren, als alibi voor niet gerealiseerde acties of als motivering om koerswijzigingen te doen aan het beleid. Wij vinden dat u van de coronacrisis wel heel gemakkelijk gebruik maakt om de zwakheden in uw beleid weg te moffelen.

Als N-VA blijven het moeilijk vinden om een beleid correct aan democratische controle te onderwerpen als het niet transparant is.  Een meerjarenbudget met veel acties zonder cijfers is weinig zeggend.  U zult natuurlijk wel zeggen dat uw documenten aan alle decretale voorschriften voldoet. Dat u zelfs meer geeft. Dat kan allemaal wel zijn, maar dat bureaucratische correct zijn voor de Vlaamse overheid maakt het daarom nog niet democratisch en transparant voor de burger.

Gelukkig zijn er nog altijd de persmomenten en de persnota’s.  Als je die fileert van de marketinglaag en de politiek opgepepte zinnen, dan kan je wel een en ander terug vinden.

 

Rodenbach en erfgoed

In juni kwam ik bij de eerste aanpassing aan het meerjarenplan al met de vraag of men Albrecht Rodenbach toch niet vergeten was, en of er ook nog iets ging komen de 140ste sterfdatum van  Roeselaarse ‘wonderknape’ te herdenken.  En ja, het is er dan toch van gekomen.  Niet in het oorspronkelijke meerjarenplan, maar wel in de tweede aanpassing, met een budget van 100.000 euro. 

Maar wat ga je dan doen voor Rodenbach ? We zitten met tal van materiaal die in 2006 voor de tentoonstelling werd gemaakt om eventueel te kunnen dienen bij een Albrecht Rodenbachmuseum, al dan niet gekoppeld aan een museum over de stad en streek.  Gaat de stad Roeselare eindelijk iets structureel en blijvends doen rond een van de belangrijkste historische figuren die Roeselare heeft gekend ? Wielrennen, bier, moderne kunst, … dat kan ook getoond worden in andere plaatsen dan Roeselare, maar Rodenbach is een uniek ankerpunt ! Of zal het voor de zoveelste keer over eenmalige evenementen die nauwelijks aantrekkingskracht zullen hebben op mensen die op meer dan 30 kilometer van hier wonen ?

En zo kom ik ook tot het erfgoedbeleid. Het schamel gedenkplaatje over waar ooit het sterfhuis van Rodenbach stond, kan dit erfgoed niet vervangen. 

Dat we 17de eeuwse oude hoeve – die zelfs eigendom is van de stad - afbreken voor een groene ontmoetingsplek die verwijst naar de geschiedenis van de hoeve is hallucinant in een stad die als erfgoedstad extra wordt gesubsidieerd.  Als uw meerderheid zoveel belang hechten aan de geschiedenis van de hoeve, laat ze dan staan en sloop ze niet eerst om dan te palaveren over de geschiedenis van de hoeve

Dat we het nieuwe archief niet op termijn als één geheel maken met het nieuwe stadhuis is voor ons onbegrijpelijk. 

 

Eerst structurele investeringen, daarna pas opsmuk

 

Deze stad zegt te investeren.  Maar het miljoen euro dat voor de vernieuwing van de Noordstraat was voorzien is inmiddels geschrapt. En daar wordt ook zedig over gezwegen in uw persnota’s.  Voor enkele verfraaiingselementen en Instagrammable zaken in de Ooststraat is echter wel geld voorzien voor riolen in de Noordstraat niet.  Voor N-VA is het belangrijk dat de stad eerst haar structurele investeringen uitvoert en pas later met decoratie en opsmuk. 

 

Ik heb in de gemeenteraad al dikwijls meer aandacht gevraagd om een inventarisatie op te maken van de rioleringen die meer dan 50 of 60 jaar oud zijn.  Omdat een echte rioolinventaris met risico-inschatting absoluut nodig is.

 

Een nieuw stadhuis : dat dreigt niet alleen het duurzaamste maar ook het duurste stadhuis van Vlaanderen te worden

Het nieuw stadhuis bezorgt ons toch bezorgdheden op financieel vlak. Nog maar een paar weken geleden werd verklaard dat het nieuw stadhuis – dat het duurzaamste zou moeten worden van Vlaanderen – 25 miljoen euro ging kosten.  Om nog eens te vergelijken voor mensen die nog in Belgische franken omrekenen : dat is 1 miljard Belgische franken.  Maar de begrotingswijziging die nu in het meerjarenplan wordt voorgesteld, toont veel hogere cijfers. Geen 25 miljoen, maar 32,23 miljoen euro. En zoals bij nagenoeg elk groot gebouw dat door een publieke overheid wordt aanbesteed, zullen daar nog eens onvoorziene meerwerken bijkomen die de prijs nog naar omhoog drijven. Wij zijn geen a priori tegenstander van het nieuwe stadhuis, maar een gebouw van 32,23 miljoen euro waar er geen private component in zit die geld opbrengt, dat is voor ons te luxueus, dat zijn dure prestigeprojecten, dat is verspilling van het belastingsgeld van de Roeselaarnaars.

 

Personeelskost stijgt door politieke keuzen, dat is geen nulgroei !

 

In 2017 kostte het Personeel van de stad en van het OCMW samen nog 43,1 miljoen euro. Eind 2020 zitten we al aan 54,4 miljoen en we gaan in 2025 naar 62.4 miljoen euro.  In 9 jaar betekent dit een stijging van de personeelskosten van 45%.  Qua zuinig beleid is dit dweilen met de kraan open, en blind verder rijden totdat er een botsing komt.

Personeelskost groeit o.a. met 2,5% en schepen Henk Kindt noemt dit op de bijzondere commissie eigenlijk een nulgroei :

- omdat de stad groeit

- omdat de stad meer volk nodig heeft om haar bestuursakkoord uit te voeren, en bijvoorbeeld om meer onderhoud in de wijken te doen

Er komen onder andere 20 personeelsleden extra.  Wij vrezen ook dat die niet tijdelijk maar structureel zal worden.

 

Dat is geen nulgroei, dat is een groei omdat u daar de politieke keuze voor maakt. Een politieke keuze omdat u veel inkomsten hebt uit de belastingen, en daardoor geen druk voelt om te besparen, terwijl u wat ons betreft beter de beleidsruimte gebruikte om de belastingen te verlagen. Opvallend dat de liberalen in hun verkiezingsprogramma’s altijd pleiten voor een slanke overheid en lage belastingen, maar als ze aan de macht komen wel altijd meer geld uitgeven en meer belastingen innen dan nodig.   

 

100 kilometer veilige fietswegen – Op hoeveel staat de teller ?

Als we meer mensen op de fiets willen krijgen, dan zullen we veel meer moeten inzetten op de veiligheid van de fietsers ; uiteraard door de zogenaamde moordstroken te vervangen door volwaardige en bij voorkeur afgescheiden fietspaden, maar ook door genoeg openbare verlichting te voorzien aan de fietspaden …  Aan hoeveel kilometer van deze extra 100 km fietsveilige wegen zitten we nu al? En hoe gaat de bevolking de vooruitgang kunnen opvolgen ? Zal er ergens iets komen zoals de bomenteller om de 100.000 extra bomen op te volgen ?

 

Hoofdstuk 7 :  Ondernemend en slim vooruit

 

Jaarlijks is er € 15.000 voorzien voor een thematische inkleding per seizoen.  Maar wanneer gaat u de straat zelf nu aanpakken, waar kapotte en verdwenen natuursteenkasseien al meer dan 6 jaar vervangen worden door  die slordige asfaltkladders ?

Opvallend :  u ging de maatregelen van “Roeselare bloeit” uitbreiden naar de deelgemeenten.  Daarvoor was al veel geld voorzien in het oorspronkelijke plan, en volgend jaar (2021) gaat u het bedrag van € 85.000 zelfs eenmalig verdubbelen.  Maar aan wat hebt u de € 100.000 van 2020 gespendeerd in 2020, nu corona veel zaken niet mogelijk maakte ?

De jaarlijkse € 20.000 voor nieuwe winkels aan te trekken wordt blijkbaar volledig geschrapt, voor elk van de 6 jaren.  Waarom ? Lukte het niet om nieuwe winkels aan te trekken, of gaat u het anders proberen te doen ?

U hebt uw kernwinkelplan maar wat met de leegstand in het kernwinkelgebied? In 2019 kon u nog trots verklaren dat het aantal winkels in Roeselare in tien jaar gemiddeld maar met 5,8 % was gedaald tegenover met 15 % in de Vlaamse centrumsteden. Maar ook bij ons staan steeds meer winkelpanden leeg.  Door evoluties in koopgedrag en versterkt door corona zal er vermoedelijk binnenkort nog meer leegstand ontstaan. En met een rampzalig mobiliteitsbeleid voor kooplustige bezoekers, zal dat zeker niet verbeteren.

 

Van torens en bossen

De toeristische toren die u samen met de Provincie West-Vlaanderen wil bouwen aan de Kleiputten : dat blijft voor ons weggesmeten geld.  Meer nog : Er komt nu zelfs nog eens 60.000 extra tegenover de reeds voorziene 710.000 euro.  Er zijn veel andere bossen, recreatiedomeinen en provinciale domeinen die dat niet hebben en zeker in de laatste maanden hun meerwaarde hebben getoond.  En nog belangrijker : het legt de focus weg van het ontwikkeling van het stadsbos aan de Krommebeek.  Is daar nu al enige vooruitgang geboekt ? Zijn er bijkomende terreinen aangekocht ?

Via het Krommebeekbos, kom ik naadloos bij het ambitieuze project om 100.000 extra bomen te willen aanplanten. In oktober waren er al 15.058 geplant. Er zouden samen met de Vlaamse Overheid 70.000 bomen op 20 hectare moeten komen tegen het einde van deze bestuursperiode. Maar hoe ? Wij vrezen dat het grootste deel van die bomen zoals in de Ovenhoek en het Krommebeekpark compensatiebomen zijn en geen vergroening brengen voor de stad.  

Of zijn er al plannen bekend om het Bergmolenbos of het Krommebeekbos drastisch uit te breiden door de omliggende akkers op te kopen?  

In oktober 2020 kondigde schepen Hostekint aan dat de bomenteller zou zichtbaar worden op de webstek van de Klimaatswitch. Gisteren was die alvast nog niet te vinden op die webstek. Wanneer komt die er dan wel ?

 

Input zonder output is inzicht zonder uitzicht

Dat er middelen en concrete acties gaan naar armoedebestrijding en het stimuleren van de Nederlandse taal om daarmee achterstand op school of in de arbeidsomgeving weg te werken is een goede zaak.  Maar spijtig genoeg zien we maar weinig of het allemaal wel helpt, en welke werkwijzen nu meer of minder succesvol zijn geweest. Dat heeft natuurlijk te maken met de steeds groter wordende toename van niet-Nederlandstalige nieuwkomers in onze stad, waarbij een groot deel van deze mensen onvoldoende schoolse kennis heeft, te weinig kennis en specifieke vaardigheden heeft voor onze arbeidsmarkt en doorgaans voor lange tijd aangewezen is op uitkeringen van het OCMW of andere organisaties.  Maar dat is ook omdat we ook te weinig informatie verstrekken over de resultaten van de middelen en concrete acties die we inzetten voor die problemen.  We moeten dan met lede ogen aanzien dat het ene gesubsidieerd project het andere opvolgt, allemaal met gelijkaardige doelstellingen, maar veel van de middelen gaan dan naar omkadering, naar begeleiders, naar organisaties, en niet naar genoeg mensen. In het beste geval lezen we dan eens een artikeltje in een tijdschrift met een doelgroeppersoon die vertelt hoe hij zijn begeleiding heeft ervaren. Zou het daarom niet nuttig zijn om :

Meer info te geven over wat er juist is gedaan met hoeveel mensen, en wat het meetbare resultaat daarvan was
Na bijvoorbeeld 1, 3 of 5 jaar diezelfde mensen nog eens opnieuw te bezoeken om te weten op welke manier ze er nu voor staan ? 

De vaststelling van taalarme omgevingen drukt u met de neus op de feiten van een slechte integratie van anderstaligen en van de vaststelling dat veel nieuwkomers liever in parallelle samenlevingen leven.  Als lokale overheid hebben wij de plicht om hen de middelen aan te reiken om die mensen onze taal aan te leren, onze waarden aan te nemen en hen kansen te geven op de arbeidsmarkt. Maar evenzeer wil ik er op hameren dat mensen die er voor kiezen om zich in Vlaanderen te vestigen  ook de plichten hebben om de taal te leren en zich te integreren, om zo van onze voorzieningen gebruik te kunnen maken. Wij pleiten voor een inclusief Vlaams-nationalisme, maar niet voor een gratis grabbelton van rechten zonder plichten.

 

Beleid gaat daarom niet enkel over welke middelen zijn ingezet, maar ook over welke resultaten zijn behaald met die middelen ?   Er zijn bijvoorbeeld 2 extra medewerkers aangetrokken voor armoedebestrijding.  Heeft dit tot concrete en meetbare resultaten geleid ? Is er naast de input ook output gekomen ? 

Input zonder output, is inzicht zonder uitzicht !

 

Beleid gaat ook over een verzwijgen van zaken die vroeger prioritair waren, en nu niet meer vermeld worden.

Ondertussen is de aangekochte Post RSL nog altijd niet volledig operationeel, terwijl voorzitter Bart Wenes in 2017 nog verklaarde dat de verhuis van Site Noord naar RSL op Post al in 2019 rond zou zijn.

Wat doet de "coördinator"  daar nog die het "projekt" moest coördineren?

 

De verkoop van stadseigendommen wordt uitgesteld, en uitgesteld, en uitgesteld, … althans voor de gemeenteraad!

Hoe staat het met de verkoop van de woning in de Brugse steenweg  tegenover het stedelijk ziekenhuis ?  Na 5 jaar of meer  is hier geen enkel spoor van beweging. Het staat te koop bij COVAST. Maar er zijn al eerder verkopen geweest bij Covast die geen koper vonden. De verkrotting door leegstand zet zich ondertussen wel verder.  Het bewijs dat het OCMW geen bouwpromotor moet spelen..

 

Het Spillebad sloot in de zomer van 2018 haar deuren. In de plaats verrees een nieuw zwembadcomplex op Schiervelde.   Wat er met het oude Spillebad gaat gebeuren is tot op heden nog altijd onduidelijk. Wij denken dat het schepencollege het zelf niet weet.  IN 2015 verklaarde schepen Nathalie Muylle nog dat de stad “sowieso van plan was om het zwembad te verkopen”.  Men ging hiervoor zelfs het Ruimtelijk Uitvoeringsplan aanpassen zodanig dat er ook een woonfunctie op kon komen. In 2019 werd het nog gebruikt door de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten als expositieruimte. Ik denk dat het in 2020 helemaal niet is gebruikt geweest. 

Voor wat het OCMW betreft, stelt N-VA zich de vraag hoe het nu staat het met de verkoop van de Site Noord.  Reeds jaren terug  zou voorzitter Geert Dupont dit snel afhandelen.  Normaal moest dit in 2020 verkocht zijn, maar er is nog geen enkel teken van vooruitgang. Dus wordt het verschoven naar volgend jaar. Wat was de reden daarvoor ? 

Ik zie opnieuw niets staan over de Sint-Amandskerk.  Ik heb daar vorig jaar ook op gewezen.  Het gebouw ging achteruit, en verschillende architecten en mensen uit de bouwwereld wijzen me er op dat het gebouw echt achteruit gaat.  Daar wordt de 40.000 euro die voor 2020 jaar voorzien was, 2 jaar vooruit geschoven. Maar hebt u nu al een idee wat u met de Sint-Amandskerk wil doen ?  U wil er toch meer mee doen dan 1 namiddag per week een overdekte markt organiseren ?

Ook de toekomst van De prairie, van de oude schoolgebouwen in de Kokelaarstraat en van de oude bibliotheek “De Vriendschap” blijft onvermeld in het meerjarenplan.   Nochtans waren voor die eigendommen al in 2015 bedragen opgenomen in de meerjarenplanning: 

Site De Vriendschap O.L.Vrouw markt : 3.337.950 euro 
CVO Kokelaarstraat : 1.100.000 euro
Spillebad : 1.925.000 euro
Prairie : 2.200.000 euro, en daarvoor werd zelfs een bouwprogramma en verkoopprocedure opgestart, die dan ook weer werd afgebroken

Het lijkt er op dat u momenteel volop achter de schermen aan het werk bent. En alhoewel daarover niets in het bestuursakkoord staat of in uw meerjarenplan, dat u ook daarover politieke en budgettaire keuzen maakt.  

Maar tot op heden – anno 2020 – wordt daarover in het budget niets voorzien tot in 2025. Onze vraag is dan ook : wat bent u daar nu echt van plan, en waarom brengt u die eigendommen niet gewoon te koop aan de markt, of gaat u er zelf een bestemming aan geven.

 

Slimme vuilnisbakken

Dieter Carron heeft dit voorgesteld op de gemeenteraad toen het vervangen van de huidige vuilnisbakken ter bespreking kwam.  Het gebeurt zeer zelden, maar we zijn tevreden dat u soms toch  luistert naar de oppositie en ons voorstel mee hebt genomen.

 

Hoofdstuk 8 :  Vooruit met de deelgemeenten

Alhoewel Dirk Lievens al een paar keer tot de onverkozen burgemeester van Rumbeke is uitgeroepen, doet Rumbeke wel een slechte zaak : met uitzondering van 150.000 euro worden alle investeringen in het Rumbeekse stadhuis geschrapt.  Meer dan 2 miljoen wordt geschrapt. Nochtans kreeg de stad Roeselare in het voorjaar nog een erkenning van minister Matthias Diependaele als Onroerend Erfgoed gemeente.  Daar zou aandacht komen voor het stadhuis en belfort, en een paar andere gebouwen zoals het oud gemeentehuis van Rumbeke, dat een opknapbeurt zou krijgen. Maar hoe doe je dat als je alle voorziene budgetten daarvoor schrapt. Niet dus. 

 

Trage wegen worden geïnventariseerd

Eindelijk wordt er werk gemaakt van de inventarisatie van de trage wegen. Ik ben daar minstens elk jaar al over tussen gekomen.  

Mogen wij vragen dat het onderhoud hiervan door de stad ook beter opgevolgd zal worden ? Nu moeten burgers en gemeenteraadsleden jaarlijks 1788 contacteren, en wordt dit het jaar nadien nooit automatisch op de planning gezet. 

Aandacht voor jongeren

(zie Persnota blz 16) Als N-VA vinden wij dat er veel te weinig aandacht was voor jongeren in deze corona-crisis + te weinig plaatsen voor studeren. Wie niet klaar zat aan zijn PC had geen plaats om te studeren.

Wat met de jongeren -18j => mochten niet studeren in de studie op school (wegens corona) => waarom konden zij niet inschrijven voor plaatsje in ARhus of TRAX ?

 

 “De TRAX-omgeving wordt versterkt als kwalitatieve pleisterplek.“ (persnota blz. 23)  Sedert de start van Trax is daar een probleem met hangjongeren die overlast veroorzaken. In 2016 heeft ons toenmalig gemeenteraadslid Maxim Deweerdt het daar al over gehad in de gemeenteraad. Ook bij fuiven waren er al problemen met jongeren die er problemen kwamen maken. Veel andere jongeren bang om naar daar te gaan! Dat is wat je zeker zal moeten aanpakken, anders wordt de ganse opzet van Trax verdronken.

 

Expo Hallen  

De Expohallen worden omgevormd tot een coronaveilige locatie en daarvoor wordt er 100 000 euro uitgetrokken. Wat zijn de toekomstplannen voor deze hallen? Heeft de stad hier een masterplan voor uitgewerkt om de volledige site op te waarderen?

 

Pseudo-participatieve dictatuur

Ik heb u al eerder gezegd dat we het maken van een burgerbegroting voor bepaalde wijken geen slechte zaak vinden. Maar dat moet gebeuren met een volwaardige participatie van alle burgers.  

Uit wat uw schepencollege in de voorbije jaren heeft getoond, is dat vooral een verplicht nummertje, een uiteenzetting, met het opdringen van eerder gemaakte politieke keuzen, geen tweerichtingverkeer waarbij er echt geluisterd wordt, bijgestuurd en nog eens naar de bevolking wordt gegaan om na te gaan of de veranderingen ook als verbeteringen worden voorgesteld.   Wat u soms doet is een mini-groepje het democratisch gewicht geven van een ganse bevolking, en wie kritisch opmerkingen geeft, wordt aan de kant gezet en bestempeld als onderdeel van een klein percentage “non-believers”   : dat is qua participatie een aanfluiting,  een klucht.

 

Dat was duidelijk met de Godelievewijk, en voor het verder verloop van het circulatieplan Rumbeke durven we nu al voorspellen dat de manager zal toelichten dat de Knip die schepen Coppé vroeger heeft voorgesteld ook volgens hem de beste oplossing was en er uiteindelijk toch niet naar de  Rumbeekse bevolking zal geluisterd worden omdat ze onderweg al lang afgehaakt hebben.

 

 

Het is duidelijk dat uw actiepunten wolliger zijn dan wij willen, dat de keuzes die gemaakt werden op veel punten door ons nooit zouden gemaakt worden, en dat u de Roeselaarnaar als burger te veel lasten en te weinig echte inspraak geeft.

Wij gaan uw aanpassing aan het meerjarenplan bijgevolg niet goedkeuren.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is