N-VA ergert zich blauw

Op 2 februari 2010

Via de hoogste gemeentebelasting van Vlaanderen betaalde U de bouw van de Wallenparking!
De parkeerbeheerder betaalde aan de stad 3,4 miljoen voor diezelfde parking!
En wie zal de parkeerbeheerder terugbetalen?
Inderdaad, U betaalt zich blauw!

N-VA is verontwaardigd

Onder het mom van het aanpakken van het parkeerprobleem, vult het de meerderheid haar stadskas om haar prestigeprojecten te betalen. Daarbij is ze niet te beroerd om meermaals langs de kassa te passeren.

De gemeentebelasting moest immers omhoog, zogezegd onder druk van de OCMW-schuld, om tal van projecten te financieren, onder meer de Wallenparking. De inwoners van Roeselare betaalden dus zwaar mee om deze parking te verwezenlijken. Stadskassa, kassa!

Als enige oplossing om de parkeerproblemen in het stadcentrum aan te pakken, zag het stadsbestuur het uitbesteden van het parkeergebeuren aan een externe firma. Daartoe was ze zelfs bereid een akkoord op het lijf van de huidige parkeerbeheerder te schrijven. In die overeenkomst ook de verkoop van de Wallenparking voor € 3,4 miljoen. Stadskassa, kassa!

Uiteraard wil de parkeerbeheerder de betaalde centen terugverdienen door de Wallenparking betalend te maken. Ook aan het parkeren langs de straat, zowel met ticket als met parkeerschijf, zal een aardige euro verdiend worden. Van deze inkomsten uit tickets en retributies zal de parkeerbeheerder een percentage aan de stad uitbetalen. Goed voor een bedrag dat geschat wordt op € 700.000 per jaar. Stadskassa, kassa!

De vele euro’s uit tickets en retributies worden uiteraard voor het grootste deel betaald door de inwoners van Roeselare. Gewonen burgers die dus naast het betalen van de hoogste gemeentebelastingen van Vlaanderen ook op die manier de stadskas spijzen. En wat krijgen die burgers terug? Toen de N-VA voorstelde om enige belastingsverlaging door te voeren, kreeg ze nul op het rekest. De meerderheid was duidelijk, in de nabije toekomst is er geen ruimte voor enige lastenverlaging.

De N-VA vermoedt wel dat die “nabije toekomst” in 2012 zal afgelopen zijn. Dan komt er wellicht een lastenverlaging, niet zozeer uit edelmoedigheid van het stadsbestuur, maar eerder omdat er dan verkiezingen moeten gekocht worden.

Hoe dan ook, momenteel laat het stadsbestuur de burgers diep in de beugel tasten om haar prestigeprojecten te betalen en daartoe is zelfs het parkeergebeuren een uitstekend middel.

Volgens de meerderheid moeten we dit alles echter relativeren en gaat het hier over opportuniteiten.

Het enige dat de N-VA echter wil relativeren is haar verontwaardiging  over de handelswijze van deze meerderheid en het “blauw ergeren” noemen.

N-VA ergert zich

De N-VA is niet enkel verontwaardigd over de manier waarop het stadsbestuur haar kassa vult, ze ergert zich ook blauw aan het nieuwe parkeerbeleid op zich.

Het bestuur heeft het over een hele omwenteling in het Roeselaarse parkeergebeuren, maar veel moeite wil ze voor haar inwoners blijkbaar niet doen. Zo werden in Ingelmunster een aantal straten blauwe zone en daarvan werden alle inwoners persoonlijk en per brief op de hoogte gesteld. Bovendien kreeg men er een gratis parkeerschijf bovenop. In Roeselare kon je maar beter ‘Rechtstreeks’ gelezen hebben waarin stond hoeveel een ticket en een retributie zal kosten. Qua klantvriendelijkheid kan dit tellen.

In haar (weinige) communicatie die wel gevoerd wordt, heeft het bestuur het voortdurend over een “bewonerskaart” terwijl op de verkeersborden sprake is van een “gemeentelijke parkeerkaart”. Qua duidelijkheid kan dit tellen.

Die bewonerskaart kan enkel aangekocht worden voor de duur van één jaar. Wie dus van plan is na een aantal maanden te verhuizen, moet dus kiezen tussen teveel betalen of niet genieten van de ‘voordelen’ van een bewoner. Want na de verhuis moet de  voormalige eigenaar zijn of haar bewonerskaart bovendien indienen in de parkeerwinkel. Qua aangepast beleid kan dit tellen.

Bovendien gaat het over een kaart voor wie in een welbepaalde zone woont, werken is geen geldende reden om tegen een ‘gunsttarief’ te parkeren. Onder meer winkeliers en hun personeel, of leerkrachten moeten maar zien dat ze om de twee uur hun wagen ergens anders parkeren. Want zelfs op een betalende parking de zoals de Botermarkt of het Polenplein mag men niet langer dan twee uur na elkaar blijven staan.
Wel kunnen zorgverstrekkers een parkeerkaart krijgen (mits betaling van € 100,00), maar dit geldt niet voor bijvoorbeeld mensen van de dienstverlenende sector en moet deze kaart bovendien gebruikt worden in combinatie met de parkeerschijf en voor een periode van maximum één uur. Qua steun aan de werkende bevolking kan dit tellen.

De problematiek van het langparkeren schuift men immers gewoon langszij. In de aanpak van de parkeerproblematiek heeft men het immers over onder meer de nieuwe centrumparking en de parking onder het nieuwe station. Wel voert men nu reeds het nieuwe parkeerbeleid (?) in en zal men wel zien wanneer ergens in de toekomst die parkings er komen. De meerderheid wil dus eerst haar ‘beloning’ innen en dan pas haar beloftes nakomen. Qua eerlijkheid kan dit tellen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is