N-VA Roeselare zorgt voor invoering van European Disability Card in Roeselare

Op 1 december 2017

Op de gemeenteraad van 20 november 2017 lanceerde de Roeselaarse N-VA-fractie haar voorstel om de European Disability Card te gebruiken en te promoten. Dit voorstel werd unaniem goedgekeurd. De kaart is voor personen met een beperking een bewijsstuk om aan te tonen dat ze in België erkend zijn als persoon met een handicap. Hiermee komen ze in aanmerking voor specifieke toegangstarieven of andere voordelen in de domeinen cultuur, vrijetijdsbesteding en sport.

In het verleden werden Roeselarenaars met een beperking soms uitgesloten omdat zij bij aanbieders van cultuur, sport en vrijetijd hun handicap niet op papier konden ‘bewijzen’. Hierdoor liepen personen met een beperking – onterecht – toegangskorting en andere voordelen mis.

Om komaf te maken met deze pijnlijke situaties heeft staatssecretaris voor Personen met een beperking Zuhal Demir een kaart voorgesteld waardoor personen met een beperking eenvoudig en zonder discussie kunnen aantonen dat ze recht hebben op bepaalde voordelen. N-VA legde daarom het voorstel tijdens de gemeenteraad van november op tafel en zorgde er zo voor dat de kaart ook in Roeselare wordt erkend.

“N-VA is blij dat de gemeentelijke diensten de kaart zullen invoeren binnen de eigen dienstverlening. De stad zal de kaart bovendien promoten bij haar partners en werkt haar inclusiebeleid verder uit door drempels te verlagen”, zegt gemeenteraadslid Justine Pillaert.

Justine Pillaert

Gemeenteraadslid Roeselare